چرا به استودیو خانگی نیاز داریم؟

تقریباً تمام‌کارهای حرفه‌ای گویندگی در استودیوهای حرفه‌ای و باکیفیت بالا ضبط می‌شوند. همیشه بحث آفیش (کرایه) استودیو جز یکی از استرس‌زاترین موارد برای یک گوینده است. اینکه دائم برای انجام کار به استودیوهای صدابرداری نیاز داشته باشیم، از مواردی است که ما را به‌شدت آزار می‌دهد. به همین خاطر بسیاری از ما به فکر داشتن یک استودیو خانگی (شخصی) افتاده ایم. این که «چرا به استودیوی خانگی (شخصی) نیاز داریم؟» را نمی توان بررسی کرد مگر از معایب نداشتن آن گفت. در ادامه با من، علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

حس آوارگی

بدترین حسی که یک گوینده دارد، احساس آوارگی بین استودیوهای گوناگون است. اگر بتوانید با یک استودیو قرارداد ببندید یا اگر شانس بیاورید و با صاحب استودیو دوست شوید، آنگاه شاید بحث آفیش برای شما دغدغه نباشد، اما این مساله همیشه برای شما وجود دارد. درهرصورت موارد دیگری هم وجود دارد که به همان اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد.

زمانی پیش می‌آید که استودیو تعطیل است. مجبورید به استودیوی دیگری بروید. فرض کنید که کارتان اصلاحیه خورده و استودیوی دوم ازنظر کیفیت با استودیوی اول تفاوت دارد. آن موقع اصلاحیه‌ی شما عملاً باز نیاز به اصلاح دارد!

 

زمان تلف‌شده‌ی شما!

اتلاف وقت قبل از وارد شدن به اتاق ضبط یک استودیو، به امری عادی در بین گوینده‌ها تبدیل شده‌است. گاهی نوبت آفیشِ قبل از شما، برای چند دقیقه یا حتی یکی دو ساعتی بیش‌تر طول می‌کشد و شما کماکان روی مبل سالن انتظار به انتظار اتمام ضبط هستید.

این مسئله شاید در شما ایجاد اضطراب کند یا آمادگی شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. به‌علاوه رفت‌وآمد شما به استودیو هم از زمان‌هایی است که کاملاً تلف‌شده به‌حساب می‌آید.

با داشتن یک استودیو خانگی دیگر نگران زمان های تلف شده نیستید چون هر زمانی که اراده کنید می توانید پشت میکروفون رفته و ضبط بگیرید!

 

هزینه‌های زیاد

مبحثی در گویندگی آنلاین (Online voice over) وجود دارد به نام آدیشن. (اگر نمی‌دانید آدیشن چیست مطلب زیر را بخوانید)

آدیشن چیست؟

آدیشن چیست؟

این مطلب در مورد تست صدای گویندگی (آدیشن) برای گرفتن پروژه‌هاست.اگر منظورتان از جستجوی کلمه آدیشن در گوگل نرم‌افزار Adobe Audition بوده،مقاله «بهترین [...]

شما برای هر پروژه‌ی جدید نیازمند آدیشن حرفه‌ای هستید. آدیشن فقط برای شنیدن صدای شما نیست، چراکه در نمونه صدای شاخص شما (Demo Reel) صدای شما موجود است. کارفرما با تقاضای آدیشن از شما چند هدف دارد که فقط یکی از آن‌ها صدای شماست!

بیان، انرژی صدا، درک متن او، اجرای متناسب و از همه مهم‌تر کیفیت ضبط نهایی شما. به همین خاطر ارسال آدیشن با موبایل و از طریق واتس اپ یا تلگرام، دردی از کارفرما دوا نمی‌کند. باید آدیشنی بفرستید که کیفیت ضبط شمارا هم پوشش بدهد.

هزینه‌ی آفیش یک استودیوی معمولی برای هر ساعت چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. حالا حساب کنید اگر استودیو خانگی نداشته باشید، برای هر آدیشن نیاز به یک آفیش مستقل استودیو داشته باشید (که برای یک گوینده‌ی مستقل داشتن چند آدیشن در روز کاملاً عادی است). آن زمان تکلیف چیست؟ اگر در هیچ‌کدام از پروژه‌ها انتخاب نشدید مبلغ هنگفتی از دستتان رفته است.

ضمناً هزینه‌ی زمانی و مالی رفت‌وآمد را هم باید به مبلغ بالا اضافه کنید.

یا اینکه ضبطی که برای کارفرما ارسال کردید نیاز به اصلاحیه دارد. اصلاحیه‌ای که در برآورد قیمت اصلاً برای آن برنامه‌ای نداشتید و مجبورید از جیب خودتان هزینه‌ی اصلاحیه را بدهید.

شاید بگویید خب هزینه‌ی اصلاحیه را به مبلغ پروژه اضافه می‌کنم. بله می‌توانید این کار را انجام دهید اما اگر قبل از قرارداد باشد، مزیت رقابتی‌ای که در قیمت با سایر رقبایتان دارید را از دست خواهید داد و اگر بعد از قرارداد باشد، اگر از مشتری مبلغ اصلاحیه را طلب کنید، باعث دلخوری او می‌شوید و ادامه‌ی همکاری را سخت‌تر می‌کنید.

 

شاید آن زمان آماده ضبط نباشید!

گاهی پیش می‌آید که از چند روز قبل استودیو را آفیش کرده‌اید اما آن روز به دلیل سرماخوردگی، حساسیت، آلودگی هوا، استرس یا هر مورد دیگری آمادگی ضبط صدا را ندارید. شاید چند ساعت بعد آماده بشوید اما زمان آفیش را معمولاً نمی‌توانید تغییر دهید.

من آماده ضبط نیستم!
من آماده ضبط نیستم!

وابستگی کامل

گرفتن پروژه و انجام کار توسط شما کاملاً به وجود یک استودیو بستگی دارد و اگر استودیویی برای ضبط شما در دسترس نباشد، عملاً هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید و نخواهید توانست ضبط کار را بگیرید.

به این شکل از نان خوردن خواهید افتاد! هرگونه تغییر در فایل ارسالی (اعم از ادیت، میکس و…) توسط شما هم منوط به انجام این کار توسط صدابردار است و شما هیچ نظارتی بر آن ندارید و شاید از تغییرات هم سر درنیاورید! شما فقط نقش کسی را دارید که وارد استودیو شده، گویندگی می‌کند و از آن خارج می‌شوید.

اینکه از ساده‌ترین نرم‌افزارهای صوت و کارهای کوچک اطلاعی نداشته باشید یکی از ضعف‌های بزرگ شماست.

 

سرعت در تحویل

اگر شغل دوم ما گویندگی است، ممکن است زمانی به استودیو نیاز داشته باشیم که استودیویی برای آفیش وجود ندارد. برای مثال من شب ساعت ده از سر کار برمی‌گردم و در آن ساعت استودیویی برای ضبط کار در دسترس نیست. یادتان باشد، وجه تمایز یک گوینده‌ی مستقلِ برتر از سایر گوینده‌ها، در دسترس بودن است. داشتن یک استودیو خانگی می تواند سرعت عمل شما را بسیار زیاد کند.

 

آرامش روانی

اگر در ابتدای کار قرار دارید و با مشکلات بیانی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، گاهی برای ضبط یک جمله شاید نیاز باشد بیست بار آن را ادا کنید؛ یا حتی حرفه‌ای هستید و گیر تعدادی آدم بی‌اخلاق افتاده‌اید که تپق‌های شما را در حافظه‌ی خود ذخیره کرده و سر فرصت و در جمع سایر دوستان یا اغیار از خجالت شما در می آیند، حتماً به فکر ضبط در در ساعاتی که کسی در استودیو نیست یا یک استودیوی خلوت‌تر افتاده‌اید.

شما کسی هستید که می‌خواهید بی حاشیه به گویندگی که رشته‌ی موردعلاقه‌ی شماست بپردازید اما باوجود افراد دیگر در استودیو، حاشیه‌ای همیشه در کار شما وجود خواهد داشت. نیاز به توضیح نیست که حاشیه، اصلی‌ترین عامل کنار گذاشتن گویندگی است.

 

و اما راه‌حل ما، استودیو خانگی

اگر گویندگی را به‌عنوان یک حرفه‌ی جدی در نظر گرفته‌اید و توانایی پرداخت هزینه‌های گزاف تأسیس یک استودیوی صدابرداری را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک استودیو خانگی (شخصی) برای خود دست‌وپا کنید.

شاید فکر کنید هزینه‌ی ساخت یک استودیوی شخصی بسیار زیاد است اما باید بدانید هزینه‌ی یک استودیوی شخصی نسبت به درآمدی که شغل گویندگی دارد بسیار ناچیز است. در مقالات آینده بیش‌تر در مورد ساخت یک استودیوی شخصی و برآورد هزینه‌های آن باهم صحبت خواهیم کرد.

این مطالب را هم حتما بخوانید

چطور در شرایط بحرانی از گویندگی کسب درآمد کنیم؟

اتفاقات چند سال اخیر در جهان و کشور ما باعث شده که اوضاع کسب و [...]

6 دیدگاه

مطالعه ی مقاله
یک روز از زندگی گوینده امریکایی

شاید برای شما جالب باشد بدانید یک روز یک گوینده در خارج از کشور چگونه [...]

مطالعه ی مقاله
گویندگی رایگان، آری یا خیر؟

بسیاری از گویندگانی که در ابتدای کار خود هستند، پیشنهادهای کاری خاصی دریافت می‌کنند. اغلب [...]

2 دیدگاه

مطالعه ی مقاله
گوینده امریکایی به من چه گفت؟

علی حاجی پور از تجربیات صحبت خود با یک گوینده امریکایی می گوید. آن ها [...]

2 دیدگاه

مطالعه ی مقاله
دمو ریل چیست و چگونه آن را بسازیم؟

  متن پیاده شده ی ویدئوی بالا شما یک گوینده‌ی عالی هستید اما تا وقتی [...]

4 دیدگاه

مطالعه ی مقاله
چرا به استودیو خانگی نیاز داریم؟

تقریباً تمام‌کارهای حرفه‌ای گویندگی در استودیوهای حرفه‌ای و باکیفیت بالا ضبط می‌شوند. همیشه بحث آفیش [...]

مطالعه ی مقاله
دستمزد گوینده چه زمانی پرداخت می شود؟

پرداخت دستمزد گوینده در روند کاری هر پروژه یکی از موارد اختلافی گوینده‌ها با کارفرماهاست [...]

2 دیدگاه

مطالعه ی مقاله
آدیشن چیست؟

این مطلب در مورد تست صدای گویندگی (آدیشن) برای گرفتن پروژه‌هاست.اگر منظورتان از جستجوی کلمه [...]

مطالعه ی مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *