ویژگی های کلاس و استاد خوب گویندگی

ویژگی های کلاس و استاد خوب گویندگی

اگر شما قصد گوینده شدن داشته باشید، معمولاً اولین قدمی که در مورد آن برمی‌دارید، افزایش اطلاعات در مورد گویندگی است. زمانی که اطلاعات خود را در مورد گویندگی افزایش می‌دهید، کم‌کم احساس نیاز به شرکت در کلاس‌های گویندگی در شما ایجاد می‌شود اما شاید ندانید که ویژگی کلاس و استاد خوب گویندگی خوب چیست. در این مقاله قصد دارم نکاتی را در رابطه‌ی با این موارد به شما بگویم. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

 

آیا نیازی به کلاس رفتن هست؟

عده‌ای که توانایی کلاس رفتن را ندارند (برخی به دلیل مسائل مالی، برخی به دلیل نبود کلاس‌های گویندگی در شهرشان و …) سؤال می‌پرسند که می‌شود بدون کلاس گویندگی رفتن گوینده شد؟

این سؤال را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد. اول این‌که گویندگی را چگونه می‌شود یاد گرفت؟

گویندگی سه بخش دارد: دانش، تقلید (تمرین) و کسب تجربه

در بخش دانش باید بدانیم که برای یک اجرای گویندگی خوب چه‌کارهایی انجام دهیم.

آموزش صحبت کردن در ما امری کاملاً تقلیدی بوده. زمانی که در بچگی تازه شروع به صحبت کرده بودیم، سعی می‌کردیم چیزهایی که دیگران می‌گویند را شبیه آن‌ها تکرار کنیم و هرچقدر در انجام این تقلید از آن‌ها موفق‌تر می‌بودیم، از سمت آن‌ها تشویق‌های بیش‌تری می‌شدیم. این‌گونه بود که ما صحبت کردن را یاد گرفتیم. درزمینهٔ گویندگی هم همین مسئله صادق است. شما در وهله‌ی اول باید یک بیان درست و صحیح را از گوینده‌ها یاد بگیرید. نمی‌توانید آن را خلق کنید بلکه از همان ابتدا باید شیوه‌ی ادای صحیح حروف، کلمات و جملات، حس و لحن و بیان و … را از گوینده‌ها تقلید کنید و اجراهای درست را تمرین کنید تا بتوانید اجرای خود را به سطح استاندارد برسانید.

 

ویژگی کلاس و استاد خوب گویندگی

از اولین ویژگی‌های یک کلاس یا دوره‌ی خوب، داشتن یک سرفصل آموزشی مشخص است. سرفصل آموزشی‌ای که در آن به‌صورت کامل مشخص‌شده است که در طول این دوره چه آموزش‌هایی می‌بینید، چه‌کارها و تمرین‌هایی انجام می‌دهید و در کل چه توانایی‌هایی کسب می‌کنید.

کلاسی که سرفصل نداشته باشد، مثل هندوانه‌ی دربسته است. مشخص نیست در آن کلاس می‌خواهید چه‌کار کنید و به کجا برسید. یاد می‌آید برای بررسی کلاس‌های گویندگی به سطح شهر رفتم. دریکی از آموزشگاه‌ها بعد از پرسیدن این سؤال که سرفصل این دوره چه هست با این پاسخ منشی طرف شدم که:

-استاد میاد سر کلاستون و بعد از شما می پرسه به چی علاقه دارید و همون رو باهاتون کار می کنه!

شرکت در این کلاس‌ها به‌جز تلف کردن عمر و پول شما، هیچ عایدی برای شما نخواهد داشت.

 

ویژگی مدرس خوب

مدرس شما هم باید شخصی باشد که یک سری ویژگی‌ها داشته باشد تا بتواند شما را به‌درستی در مسیر گوینده شدن راهنمایی کند.

 

باسواد

مدرس شما باید باسواد باشد و تسلط کاملی بر تدریس داشته باشد. از کجا باید این را بفهمیم؟

برای فهمیدن این مسئله باید به هنرآموزان قبلی او مراجعه کنیم. ببینیم سرنوشت آن‌ها چه شده. آیا هیچ‌کدام از آن‌ها توانسته‌اند به‌جایی در گویندگی برسند؟ آیا اگر به‌جایی هم رسیده‌اند با استفاده از آموزه‌های این مدرس بوده است؟ چقدر از شیوه‌ی تدریس او راضی هستند و … در کل حتماً نظر شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی این مدرس را بپرسید.

 

دلسوز

مدرس باید دلسوز باشد و به فکر هنرجویان خودش باشد. این‌که صرفاً مدرس بیاید، درسش را بدهد و برود و بعد از اتمام دوره دیگر دسترسی‌ای به او نداشته باشید، هیچ ارزشی ندارد. مگر گویندگی یک مسئله‌ی ساده است که با یک دوره‌ی چند جلسه‌ای تمام شود. تازه بعد از آموزش دیدن ده‌ها سؤال به ذهن هنرجو می‌آید که مدرس باید به آن‌ها پاسخ بدهد. مدرس باید برای هنرجویانش وقت کافی بگذارد تا جای ممکن به آن‌ها کمک کند و برایشان ارزش قائل شود.

برخی از آموزشگاه‌ها جلسه‌ی اول دوره‌های گویندگی خود را به‌صورت رایگان برگزار می‌کنند. اگر این‌گونه بود برای بررسی شیوه‌ی تدریس و آشنایی باکلیت دوره، حتماً در این جلسه از کلاس شرکت کنید.

 

گولِ قول‌های صد من یه غاز آموزشگاه‌ها و مدرسان را نخورید!

برخی از آموزشگاه‌ها یا مدرسین به شما خواهند گفت که با شرکت در این دوره در انتهای دوره با برگزاری یک آزمون از برگزیدگان دعوت به همکاری می‌شود یا برای صداوسیما معرفی می‌شوند و … بسیاری این صحبت‌ها را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند که انگار تضمینی برای شما دارند که اگر خوب کارکنید شغل آینده‌تان تأمین است و … صادقانه بگویم اغلب این صحبت‌ها، وعده‌هایی توخالی هستند. خیلی به این وعده‌ها دل خوش نکنید. اگر به این امید که از شما دعوت به همکاری می‌شود در این کلاس‌ها شرکت می‌کنید باید بگویم امیدتان ناامید است!

شاید تعدادی از این آموزشگاه‌ها یا مدرسین شما را دعوت به همکاری بکنند اما تقریباً با اطمینان می‌گویم، انتظاری بیش از شرکت دریکی دو پروژه و انجام کار بدون دستمزد نداشته باشید.

در مورد این‌که به صداوسیما معرفی‌تان می‌کنند و تهیه‌کننده‌ی آشنا دارند و … هم فکر نمی‌کنم نیاز به توضیح اضافه‌ای باشد. همین‌قدر بدانید که صداوسیما اگر بخواهد نیرویی جذب کند، مگر هنرجویان خودش مرده‌اند؟!

 

مدرس نماها!

اگر کسی یک جلسه، تکرار می‌کنم فقط یک جلسه در یک کلاس گویندگی خوب شرکت کرده باشد و بازیگر خوبی هم باشد، می‌تواند آن‌چنان نقش یک مدرس کارکشته‌ی گویندگی را بازی کند که تا اهل این کار نباشید نمی‌توانید فرق او را با مدرسین واقعی درک کنید. پس حواستان به این‌گونه مدرسین هم باشد. مدرسینی که حتی یک رزومه‌ی شاخص درزمینهٔ گویندگی ندارند و ادعا می‌کنند که «ما که دیگه آخر گویندگی هستیم و خیلی بلدیم!» کافی است در مورد مدرس خوب تحقیق کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

 

سایر ویژگی های کلاس و استاد خوب گویندگی

اگر مورد دیگری به ذهن شما می رسد، حتما در بخش نظرات همین پست برای ما بنویسید.

کتاب بزرگراه گویندگی، راهنمای عملی ورود به حرفه‌ی گویندگی و دوبلاژ و کسب درآمد از آن

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «بزرگراه گویندگی» بود.

می‌خواهید گویندگی و دوبله را شروع کنید اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟

با گویندگی و تمام زمینه‌های کاری آن آشنا شوید، بهترین مدرس و کلاس را انتخاب کنید، تمامی مهارت‌های گویندگی را بشناسید یا با راه‌های کسب درآمد از گویندگی آشنا شوید!

حتما این کتاب را مطالعه کنید
این کتاب نقشه‌ی راه شما برای گوینده شدن است.

2 دیدگاه برای “ویژگی های کلاس و استاد خوب گویندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *