چرا گویندگی شغل مناسبی است

چرا گویندگی شغل مناسبی است

شغل گویندگی مزایای خاصی نسبت به سایر شغل‌ها دارد. در این مقاله به این مساله می‌پردازیم که چرا گویندگی شغل مناسبی است. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

سرمایه‌ی اولیه کم، مواد اولیه‌ی صفر!

اگر شما بخواهید یک دهانه مغازه‌ی ساده یا یک کارگاه تولیدی را در هر نقطه‌ای از شهرتان برای خودتان اجاره کنید و کسب‌وکاری در آن راه بیندازید، چه هزینه‌هایی باید داشته باشید؟ اجاره مکان، خرید تجهیزات، خرید مواد اولیه یا اجناس، استخدام فروشنده و چندین مورد دیگر.

یا این‌که رانندگی بلدید و می‌خواهید در یک تاکسی اینترنتی مثل اسنپ کارکنید. حداقل چیزی که نیاز دارید یک خودرو است (حداقل یک پراید) الان قیمت یک پراید دست‌دوم چقدر است؟

برای این هزینه‌ها به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟ عددی که در ذهنتان آمد را در خاطرتان نگه‌دارید. حالا با این اعدادی که به شما می‌گویم مقایسه کنید.

برای گوینده شدن چند هزینه‌ی کلی نیاز دارید. اول هزینه‌ی آموزش که با شرکت در یکی دو دوره‌ی جامع و عالی گویندگی (با هزینه‌ای یک، دو یا سه میلیون تومانی) می‌توانید آموزش‌های کافی را برای کسب درآمد ببینید. دوم هزینه‌ی آفیش (کرایه) استودیو یا خرید تجهیزات. آفیش استودیو هزینه‌ی زیادی ندارد. برای یک استودیوی خوب هر ساعت چیزی حدود 70 تا 100 هزار تومان هزینه‌ی آفیش است. اگر بخواهید تجهیزات بخرید هم با هزینه‌ای ده تا پانزده میلیون تومانی می‌توانید یک استودیوی خانگی باکیفیت تجاری برای خودتان بسازید.

بخوانید: «چرا به استودیوی خانگی نیاز داریم؟»

برای شروع اصلاً نیازی به استودیوی خانگی ندارید و می‌توانید از استودیو برای کارهای تجاری‌تان استفاده کنید. مواد اولیه‌ی این کار چیست؟ صدای شما!

پس سرمایه‌ی اولیه‌ی شما همان دو سه میلیون تومان هزینه‌ی آموزش است و تمام!

حالا این هزینه‌ی حداقل دو سه میلیونی را با هزینه‌ی تأسیس یک مغازه یا کارگاه تولیدی مقایسه کنید… ظاهرا گویندگی یک شغل واقعاً به‌صرفه است!

 

بازدهی و دستمزدهای بالا

شما در هر شغلی وارد شوید دستمزدتان در هر ساعت پانزده یا بیست هزار تومان است؛ اما آیا می‌دانید دستمزد یک گوینده چقدر است؟

دستمزد گویندگان به‌صورت روزانه نیست بلکه معمولاً به‌صورت پروژه‌ای محاسبه می‌شود و بسته به نوع پروژه مبلغی را دریافت خواهید کرد.

دستمزد انجام کار برای یک تیزر نیم تا یک‌دقیقه‌ای از دویست هزار تومان شروع می‌شود و به چند میلیون تومان می‌رسد! شاید تعجب کرده باشید که چه کسی حاضر است برای سی ثانیه صوت چند میلیون تومان هزینه کند؟ پاسخ شما برندهای معروف، سازمان‌های بزرگ، وزارت خانه‌های دولتی و … هستند که کیفیت کار و از همه مهم‌تر آبرویشان برایشان بسیار مهم است و حاضرند برای انجام کار به بهترین شکل، هزینه‌های زیادی بکنند.

دستمزدهای این کار یعنی گویندگی بالاست؛ یعنی شما اگر به فن این کار وارد باشید، با کارِ کم، دستمزدهای زیادی را دریافت خواهید کرد؛ اما اجازه بدهید بگویم قرار نیست کسی در ابتدای کار مثلا برای یک تیزر به شما دو میلیون تومان پول بدهد. باید بدانید مطرح‌شدن در این حوزه نیازمند تلاش زیادی است اما حداقلِ دستمزدها و میزان آن‌ها در مقایسه با سایر شغل‌ها، با اختلاف زیادی بالاتر است.

 

شغل دوم بسیار خوب

اگر گویندگی را به‌عنوان یک شغل پاره‌وقت در نظر بگیرید، در روز باید چندساعتی را به این کار اختصاص دهید. بازاریابی، مذاکره، عقد قرارداد و اجرای کار در هرروز از شما بیش‌تر از دو ساعت زمان نخواهد گرفت (البته مگر پروژه‌ی بزرگی گرفته باشید). برای اغلب دوستانِ من، گویندگی شغل دوم است و درآمد خوبی هم از این کار دارند. برخی از دوستان از آن به عنوان آب‌باریکه یاد می‌کنند؛ اما اگر گوینده‌ی خوبی باشید و با فنون بازاریابی کار گویندگی هم آشنا باشید، شاید درآمدی که از این کار عایدتان می‌شود از شغل اصلیتان ‌هم بیش‌تر باشد.

 

شغل لذت‌بخش

نمی‌دانم شما چقدر لذت نشستن پشت میکروفون را تجربه کرده‌اید اما من هرگاه پشت میکروفون می‌نشینم، لذت‌بخش‌ترین کار دنیا را انجام می‌دهم و آن را با هیچ‌چیز در دنیا عوض نمی‌کنم. البته این فقط حس من نیست، بلکه حس بسیاری از همکاران من هم هست. امیدوارم شما هم هر چه زودتر این لذت را تجربه کنید.

 

جایگاه اجتماعی

دیدِ اغلب جامعه نسبت به ما یک دید مثبت است. جامعه‌ی ما، گویندگان را افرادی محترم، هنرمند و خوش‌صدا می‌دانند و آن‌ها را شخصیت‌هایی فرهنگی به‌حساب می‌آورند. در بسیاری از مواردی که افراد شغل من را پرسیدند و من به آن‌ها پاسخ دادم، بعدازآن شاهد برخورد محترمانه‌تری از طرف آن‌ها با من، نسبت به ابتدای صحبتم بوده‌ام.

کتاب بزرگراه گویندگی، راهنمای عملی ورود به حرفه‌ی گویندگی و دوبلاژ و کسب درآمد از آن

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «بزرگراه گویندگی» بود.

می‌خواهید گویندگی و دوبله را شروع کنید اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟

با گویندگی و تمام زمینه‌های کاری آن آشنا شوید، بهترین مدرس و کلاس را انتخاب کنید، تمامی مهارت‌های گویندگی را بشناسید یا با راه‌های کسب درآمد از گویندگی آشنا شوید!

حتما این کتاب را مطالعه کنید
این کتاب نقشه‌ی راه شما برای گوینده شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *