برای گوینده شدن باید از کجا شروع کرد؟

برای گوینده شدن باید از کجا شروع کرد

سؤال متداولی که علاقه‌مندان گویندگی از گوینده‌ها می‌پرسند این است که: «من به گویندگی علاقه دارم، از کجا شروع کنم؟» و معمولاً هر گوینده با توجه به نوع ورود خود به عرصه‌ی گویندگی یا اطلاعاتی که به دست آورده، پیشنهاد‌هایی را برای شروع گویندگی ارائه می‌کند. یکی فرد را به تست در صداوسیما تشویق می‌کند، دیگری او را توصیه به گذراندن آموزش‌های گویندگی در آموزشگاه‌های آزاد می‌کند؛ اما انگار عملاً نقشه‌ی راه یا روند مشخصی برای تبدیل‌شدن به یک گوینده وجود ندارد! این‌که از چه چیزهایی باید شروع کرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اما بگذارید یک‌بار برای همیشه نقشه ی راه گوینده شدن را برایتان روشن کنیم تا اگر می‌خواهید گوینده شوید، بدانید از کجا باید شروع کنید و به کجا باید بروید. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

سه زمینه اصلی در گویندگی

شما به‌صورت کلی در سه زمینه باید خود را رشد دهید:

رشد شخصی، آموزش مباحث اجرایی و فنی و رشد کسب‌وکار

ضعف در هرکدام از این موارد باعث از دست رفتن پروژه‌ها، ناامیدی شما و درنهایت، کنار گذاشتن گویندگی برای مدتی یا برای همیشه است! حالا باهم به بررسی این موارد می‌پردازیم:

 

رشد شخصی

بخشی از کار شما مربوط به شخص شماست. در شروع گویندگی شما به‌عنوان یک گوینده باید توانایی‌هایی ابتدایی داشته باشید تا برای قدم‌های بعدی گویندگی آماده باشید.

اول این‌که بیان شما باید مناسب باشد. بیانی بدون لهجه و مطابق با گویش معیار. گویش معیار، معمولاً گویش پایتخت هر کشوری است و برای ما هم گویش تهرانی مدنظر است. تلفظ شما از تمام حروف باید مطابق با گویش معیار باشد. مثلاً حرف جیم شما نباید با چسباندن نوک زبان به پشت دندان‌های پیشین بالایی و به‌صورت آمیزه‌ای از «د» و «ز» ادا شود. یا این‌که حروف شما اصطلاحاً «نزند».

دوم این‌که باید بتوانید ایرادات صدای خود را رفع کنید. ایرادات صدا مثل لرزش صدا، تنفس صحیح و …

سوم این‌که بهداشت روحی و جسمی خود را به‌عنوان یک گوینده حفظ کنید.

و چهارم این‌که سواد ادبی و توانایی روان‌خوانی متن خود را قوی کنید.

 

آموزش مباحث اجرایی و فنی

بعد از این‌که توانایی‌های شخصی خود را به‌اندازه‌ی کافی رشد دادید آماده‌ی یادگیری دقیق‌تر مباحث فنی و اجرایی گویندگی هستید. در این زمان می‌توانید بسته به علاقه‌ی خودتان درزمینه های کاری گویندگی مثل تیزر، نریشن، کتاب صوتی و … به کسب اطلاعات و تجربیات بیش‌تر و تمرین بپردازید. شیوه‌های اجرا، زیروبم‌های انجام هر پروژه و استانداردهای کاری موجود در هر زمینه‌ی گویندگی را در این مرحله یاد خواهید گرفت.

 

رشد کسب‌وکار و افزایش درآمد

زمانی که به حداقل‌های کار تجاری رسیدید، می‌توانید تبلیغات را برای خودتان شروع کنید. درخواست‌های همکاری برای گروه‌های دوبلاژ، سازمان‌ها و یا شرکت‌های تبلیغاتی بفرستید. با آن‌ها برای کسب درآمد همکاری کنید. اینکه هر روز با انجام فعالیت‌هایی درآمد خود را افزایش دهید، موضوع اصلی این بخش است.

رشد کسب‌وکار شما به‌عنوان یک گوینده نیازمند داشتن اطلاعاتی درزمینه های زیر است:

بازاریابی گویندگی: این‌که بتوانید برای خدمت خود (که گویندگی است) پروژه بگیرید

فنون مذاکره: چگونگی توافق با مشتریان، عقد قرارداد، شیوه‌ی تعیین دستمزد، بایدها و نبایدهای کاری

برند سازی شخصی: یعنی این‌که کاری کنید در ذهن مشتریان به‌عنوان بهترین گوینده شناخته شوید.

گسترش ارتباطات کاری

و…

 

از کدام‌یک شروع کنیم؟

بهترین روندی که برای آموزش می‌توانید طی کنید در تصویر زیر خلاصه می‌شود:

روند گوینده شدن
نمودار روند گوینده شدن

ابتدا رشد شخصی را پیگیری کنید. بعد از پیشرفت نسبی در آن شروع به یادگیری و کسب تجربه در موارد فنی و اجرایی داشته باشید. سپس با پیشرفت و کسب تجربه در کارهای اجرایی، به ارائه و تبلیغ برای خدمات گویندگی خود بپردازید. البته این به آن معنا نیست که در حین رشد شخصی نمی‌توانید سایر آموزش‌ها را ببینید بلکه به آن معناست که تا زمانی که خودتان را به درجه‌ای از توانایی نرساندید که مشتریان حاضر به پرداخت دستمزد به شما باشند، کسب‌وکاری تشکیل نشده که شما به رشد آن بپردازید یا پروژه‌ای به شما پیشنهاد نخواهد شد که بخواهید برای آن آماده شوید.

 

منابع برای گویندگی

مبحث منابع بسیار گسترده است و در مقاله‌ای مجزا به آن خواهیم پرداخت؛ اما برای هر سه مورد بالا، مطالعه را به‌شدت توصیه می‌کنیم. این‌که اطلاعات خود را از کاری که انجام می‌دهید بالا ببرید، مسلماً در انجام کارها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

درزمینهٔ ی رشد شخصی مهم‌ترین عامل برای پیشرفت شما، رسیدن به خودآگاهی نسبت به خودتان است! این‌که ایرادات خود را بشناسید و آن‌ها را یکی‌یکی رفع کنید، مهم‌ترین کار شما برای رشد شخصی است. البته کلاس و استاد خوب هم می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. برای مطالعه هم می‌توانید به کتاب‌های آموزش گویندگی مراجعه کنید.

درزمینهٔ ی مباحث اجرایی و فنی، کارآموزی بهترین گزینه برای شماست. این‌که کنار کسانی که زمینه‌ی موردعلاقه‌ی شما را انجام می‌دهند قرار بگیرید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید می‌تواند به‌سرعت کیفیت کار شما را در آن زمینه افزایش دهد.

درزمینهٔ ی رشد کسب‌وکار هم باید آموزش‌های فروش و بازاریابی ببینید. به عقیده‌ی من، یک گوینده‌ی مستقل بیش‌تر از آن‌که گوینده باشد، باید بازاریاب خوبی برای خدمت خود باشد.

 

هنر را با مسائل مادی آلوده نکنیم!

شاید همکاران گوینده‌ی من، از این صحبت من ناراحت بشوند و این ایراد را بگیرند که «چرا جایگاه والای هنر را به‌اندازه‌ی فروش یک وسیله‌ی ساده پایین می‌آوری؟» اما بگذارید صریح بگویم:

«گویندگی بدون درآمد، عمر زیادی نخواهد داشت»

دیدن سختی‌های زندگی اساتید بزرگی که هنر گویندگی و دوبلاژ مدیون تلاش‌های آن‌هاست، واقعاً ناراحت‌کننده است. گویندگی هم علاوه بر این‌که هنر است، شغل هم محسوب می‌شود. البته در دنیا (برخلاف ایران) گویندگی را بیش از شغل، به صنعت می‌شناسند و برای آن جایگاه بزرگی قائل هستند. اگر قرار باشد شما به‌عنوان یک گوینده فعالیتی داشته باشید، باید آینده‌ی خود را تضمین کنید. باید به‌گونه‌ای کار کنید که دغدغه‌ی مالی نداشته باشید تا بتوانید هنر خود را به نحو احسن در هر پروژه پیاده کنید.

 

در مورد شروع گویندگی نظری دارید؟

امیدواریم پاسخ پرسش «برای گویندگی چه باید کرد» را به شما داده باشیم. اگر نظر خاصی در مورد راه های شروع گویندگی دارید، حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

پادکست گوینده شو – قسمت اول

به گوینده شو خوش اومدید. گوینده شو پادکستی از آکادمی گویندگانه که به شما کمک [...]

4 دیدگاه

سن مناسب برای گوینده شدن

یکی از سوالات پرتکراری که از ما می‌پرسند، نقش سن در گویندگی و موفقیت در [...]

2 دیدگاه

قسمت چهارم آموزش زمینه‌های کاری گویندگی – دوبله

در ویدئوی قبلی به مبحث نریشن پرداختیم. در این ویدئو به زمینه‌ی کاری فوق‌العاده جذاب [...]

چرا گویندگی شغل مناسبی است

شغل گویندگی مزایای خاصی نسبت به سایر شغل‌ها دارد. در این مقاله به این مساله [...]

اهمیت مدرک گویندگی

یکی از اولین سؤالاتی که علاقه‌مندان به گویندگی قبل از شروع دوره‌ها از من می‌پرسند [...]

2 دیدگاه

قسمت سوم آموزش زمینه‌های کاری گویندگی – نریشن

در ویدئوی قبلی به مبحث کارهای تجاری گویندگی پرداختیم. در این ویدئو می‌خواهیم به زمینه‌ی [...]

گویندگی رایگان، آری یا خیر؟

بسیاری از گویندگانی که در ابتدای کار خود هستند، پیشنهادهای کاری خاصی دریافت می‌کنند. اغلب [...]

2 دیدگاه

شغل گویندگی یا هنر گویندگی؟ تمام وقت یا پاره وقت؟

عده‌ای از دوستان گویندگی را هنر می‌دانند، عده‌ای دیگر آن را یک مهارت آموختنی و [...]

13 دیدگاه برای “برای گوینده شدن باید از کجا شروع کرد؟

  1. عسل محمدی گفته:

    سلام و درود فراوان
    واقعا از جناب آقای علی حاجی پور عزیز سپاسگزارم که بدون هیچ چشم داشتی معلوماتشان را در اختیار هنر جویان در این زمینه می گذارند،براشون آرزوی موفقیت و سلامتی از خداوند منان خواستارم.

  2. رقیه نعیمی گفته:

    سلام ممنون آقای حاجی پور از اینکه وقتتون رو سپردید ب این موضوع ان شالله ک همیشه سالم تندرست باشید.

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام خانم نعیمی بزرگوار.
      ارادتمندم. خداروشکر که این مقاله رو مفید دونستید. سپاس از همراهیتون

  3. مهدی ملکوتی گفته:

    درود و عرض ادب ،وقت بخیر ، من مشهد هستم و رشته تحصیلی و زمینه فعالیت شغلی کاملا بی ربط با گویندگی هست ولی توسط افراد متعدد(غریبه و آشنا) تشویق ب تست صدا و گویندگی شدم ، حقیقتا اصلا اشنا نیستم و نمیدونم چجور باید تست بدم ، الان دنبال
    تست دادن هستم و اگه قبول نشدم برم زمینه کاری دیگه دنبال کار . میتونین راهنماییم کنین؟

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام و ارادت.
      گویندگی یک مهارته و رشته تحصیلی و زمینه‌ی کاری شما می‌تونه متفاوت باشه، هم‌زمان گوینده هم باشید و حتی پروژه بگیرید و از اون کسب درآمد کنید.
      برای سنجش میزان توانایی‌هاتون و پاسخ به این پرسش که “آیا می‌تونم گوینده بشم؟” باید در یک تست استاندارد شرکت کنید تا تمام ویژگی‌های صدا و اجرای شما در اون تحلیل بشه.
      ما این تست رو به صورت رایگان ارائه می‌کنیم. پاسخ تست رو هم به صورت یک فایل صوتی مشاوره‌ای به شما خواهیم داد.

      تنها شرط شرکت در این تست، تهیه یک جلد کتاب بزرگراه گویندگی هست که از طریق لینک زیر می‌تونید اون رو تهیه کنید:
      http://www.acgo.ir/b

      هر پرسش دیگری در زمینه‌ی گویندگی داشتید، می‌تونید از طریق واتس‌اپ یا تلگرام به شماره‌ی زیر پیام بدید:
      09140848994

      موفق باشید

  4. مهسا اسلامی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من میخواستم تست گویندگی بدم و البته هیچ تجربه ای در این خصوص ندارم، ممنون میشم بهم بگید چیکار باید بکنم؟

    • علی حاجی پور گفته:

      برای شرکت در تست صدای رایگان آکادمی گویندگان کافیه یک جلد کتاب بزرگراه گویندگی رو تهیه کنید تا بتونید در این تست شرکت کنید و پاسخش رو به صورت یک فایل صوتی مشاوره‌ای دریافت کنید.
      برای تهیه کتاب از لینک زیر اقدام کنید:
      https://gooyandegan.com/product/کتاب-بزرگراه-گویندگی

      با مطالعه‌ی این کتاب هم مسیر گویندگی و راه‌های کسب درآمد از اون هم براتون روشن می‌شه.
      اگر خواستید می‌تونید راهنمای شرکت در تست‌های گویندگی رو هم از لینک زیر به رایگان دریافت کنید:
      https://gooyandegan.com/testbook/

  5. shadizaree62 گفته:

    سلام
    قصد دارید قدم به دنیای رنگارنگ و پر از فراز و نشیب گویندگی بگذارید؟ آیا میخواید گویندگی رو به صورت کاملا حرفه ای با پشتوانه ای بسیار محکم دنبال کنید؟آیا میخواید یک قدم بزرگ از رقیبان خود جلوتر باشید؟؟؟… اگه پاسخ شما “بله” است ، پس اینو بدونید که اولین و بزرگترین قدم برای شما در این مسیر خوندن کتاب ” بزرگراه گویندگی ” است🌹🌹🌹

  6. حدیث گفته:

    سلام من واقعا صدام مثل گوینده هاس همه بهم پیشنهادشو دادن خودمم خیلی علاقه دارم واقعا ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  7. زهرا رضایی گفته:

    سلام من صدام برای دوبله مخصوصا کاراکتر های خانم مناسبه و البته توانایی اجرای رادیو هم در خودم میبینم قبل از تست شما میخوام یکم آمادگی داشته باشم آیا از طریق خوندن کتاب پیشرفتی برام حاصل میشه؟ و یا صحبت کردن جلوی آینه ؟
    پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم جناب🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *