چگونه یک سفارش حرفه ای گویندگی بدهیم؟

زمانی که به عنوان مشتری سفارش کار گویندگی را به یک گوینده می دهید، بنا بر دلایلی مشکلاتی پیش خواهد آمد که باعث از دست رفتن سرمایه و زمان شما و گوینده ها می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید استانداردهایی را در کار با یک گوینده رعایت کنید تا یک سفارش حرفه ای گویندگی داشته باشید.در این مقاله قصد داریم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

حتما متن را تایپ کنید

زمانی که شما دست نوشته ای را به صورت عکس به گوینده می دهید، امکان اشتباه گوینده در خواندن متن بالا می رود. شاید عکس یا اسکنی که از متن گرفته اید گوشه ای را جا بیندازد و یا آن را ناخوانا نمایش دهد. شاید هم دستخط شما را گوینده نتواند بخواند. در هر صورت احتمال نیاز به اصلاحیه داشتن کار بالا می رود. این اتفاق باعث تلف شدن وقت، انرژی و سرمایه ی شما خواهد شد.

برای رفع این موضوع حتما متن سفارش خود را تایپ کنید و آن را در قالب های فایل ورد و پی دی اف با استاندارد فونت B Nazanin و اندازه ی 14 برای گوینده بفرستید. ضمنا حتما قبل از ارسال متن، از نظر محتوا آن را با دست نوشته ی خود تطابق دهید.

 

آدیشن بخواهید

فرآیندی در گویندگی آنلاین وجود دارد به نام «آدیشن». (اگر نمی دانید آدیشن چیست اینجـــا را کلیک کنید)

به صورت کوتاه آدیشن بخشی از متن شماست که با کیفیت نهایی توسط گوینده خوانده می شود و شما می توانید از روی آن کیفیت ضبط، بیان، خوانش و درک گوینده از روی متنتان را متوجه شوید.اگر از گوینده، آدیشن نخواهید، بعد از اجرا در مورد یکی از موارد بالا به احتمال زیاد ناراضی خواهید بود. حتما این کار را انجام دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای یک گوینده ی مستقل که استودیوی شخصی دارد، گرفتن آدیشن بسیار ساده است. شاید گوینده ها با استفاده از پیام رسان ها (مثل واتس اپ یا تلگرام) اقدام به ارسال آدیشن کنند که در این صورت کیفیت ضبط آن ها را متوجه نخواهید شد. یا حتی برای دادن آدیشن از شما هزینه دریافت کنند اما گویندگانی که در وب سایت گویندگان در حال فعالیت هستند، برای هر پروژه آدیشن رایگان و با کیفیت استودیویی را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهند.

 

گویندگی مثل نقاشی است

به این تصویر نگاه کنید.

فارغ از طنز موجود در آن، به این مطلب اشاره دارد که یک اثر هنری نیاز به زمان کافی برای کامل شدن دارد. گویندگی علاوه بر این که یک کار فنی ست، نوعی هنر هم محسوب می شود. فکر نکنید اگر به گوینده فشار بیاورید، کار سریع تر تمام می شود، بلکه نتیجه ای مثل تصویر بالا خواهد داشت. گویندگی در شبانه روز، زمان محدودی داشته و نیازمند تمرکز و آمادگی است. اول صبح از گوینده ضبط نخواهید، چون یک صدای گرفته تحویل خواهید گرفت.

شاید بگویید گویندگی فقط صحبت کردن است، مگر می خواهند آپولو هوا کنند؟! به همین خاطر توصیه می کنم ضبط کارهای خود را یک بار انجام دهید. اگر توانستید این کار را با کیفیت یک گوینده انجام دهید به شما تبریک می گویم. شما جز یک صدم درصد افراد اعجوبه جمعیت دنیا در زمینه ی گویندگی هستید و توصیه می کنیم از این به بعد کارهای گویندگیتان را خودتان ضبط کنید. اگر این طور نیست، قبول کنید که گویندگی امری تخصصی ست، پس مراعات گوینده را بکنید.

 

محدودیت زمانی را بگویید

اگر پروژه‌ی شما از دسته‌ی تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی یا رادیویی است یا برای شبکه اجتماعی اینستاگرام آن را آماده می‌کنید، حتماً با محدودیت زمانی در این پروژه‌ها مواجه هستید. پس ضمن اعلام این محدودیت زمانی به گوینده، حتماً به خاطر داشته باشید تعداد کلماتی که می‌نویسید متناسب با زمان شما باشد به‌گونه‌ای که گوینده بتواند با سرعت مناسبی تمام کلمات را ادا کند. به یاد داشته باشید، گوینده ربات نیست که هر تعداد کلمه را در یک دقیقه بخواند! یک گوینده‌ی حرفه‌ای نهایتاً می‌تواند 200 کلمه را در دقیقه ادا کند. البته توصیه می‌کنیم روی بیش‌تر از 100 یا در موارد خاصی که با توانایی‌های گوینده آشنا هستید، روی 150 کلمه در دقیقه حساب باز نکنید! همین‌طور هدف اصلی یک تیزر، رساندن پیامی به مخاطب است تا او را به عمل وادار کند (خرید، مشارکت یا …). پس به‌جای کش دادن مطلب، پیامتان را کوتاه و مؤثر طراحی کنید.

 

موسیقی یا تصویر مرتبط را بدهید

گوینده برای اینکه متوجه شود با چه پروژه ای طرف است، باید فضای پروژه را درک کند. به این منظور اگر کار شما تصویری ست، بهتر است فایل تصویری حاوی موسیقی کار را برای او ارسال کنید. اگر در مرحله ای قرار دارید که تصاویر به صورت کامل آماده نیستند، چند شات (عکس) از ویدئو را به همراه صوت بفرستید.

اگر از آن دسته مشتریان حرفه ای هستید که صوت را در ابتدای کار سفارش می دهید، موسیقی مد نظر خود را برای گوینده بفرستید تا متناسب با آن اجرا کند. البته استفاده از واتر مارک در ویدئو جهت عدم استفاده قبل از انتشار هم توصیه می شود.

 

متن را کامل کنید جوری که نیاز به اصلاحیه نداشته باشد

همیشه قبل از سفارش خدمات گویندگی سعی کنید متن نهایی خود را آماده کنید. اگر نیاز به تاییدیه ی کارفرمای شما یا نیاز به مشورت با یک تبلیغ نویس حرفه ای دارد، حتما قبل از سفارش این کار را انجام دهید واگرنه مجبور به اصلاحیه خواهید شد و باید در برآورد پروژه حداقل 150 هزار تومان برای اصلاحیه صدا کنار بگذارید!

 

تصحیح نگارشی و املایی

در یک سفارش حرفه ای گویندگی، جاهایی که گوینده باید مکث کند را کاما (ویرگول) و زمانی که جمله ی شما تمام می شود را نقطه بگذارید. این دو کار ساده به شدت روی اجرای گوینده تاثیر می گذارد. متن هایی که فاقد همین علامت گذاری ساده هستند، احتمال اشتباه خواندن و اصلاحیه داشتنشان زیاد است.

متنتان را چند بار بخوانید و هم از نظر املایی و هم نگارشی ویرایش کنید. گوینده متعهد است که متن شما را بدون کم و کاست بخواند، پس کوچک ترین اشتباهات نگارشی نیز در متن شما را گوینده خواهد خواند.

 

حس و لحن را بنویسید

نوع اجرا را برای گوینده به صورت کامل شرح دهید. مثلا به صورت شاد و امیدبخش اجرا کنید. حتما هدف متن را شرح دهید تا گوینده مناسب ترین حس و لحن را متناسب با هدف شما داشته باشد.

 

کسره گذاشتن خیلی کمک می کند!

به دو جمله ی زیر توجه کنید:

آیا قرار گرفتن درب قلعه فرقه مذهبی جنایتار که از قضا با آن ها سر جنگ دارد در این صحنه توجیهی دارد؟

آیا قرار گرفتن دربِ قلعه ی فرقه ی مذهبیِ جنایتار که از قضا با آن ها سر جنگ دارد در این صحنه توجیهی دارد؟

کدام یک راحت تر خوانده می شوند؟ فارغ از نگارش نوشته، خط دوم که با کسره یا کسره و ی(همزه) نوشته شده بسیار راحت تر خوانده و درک می شود. همین کار به ظاهر ساده، کمک زیادی به گوینده خواهد کرد.

 

کمک به گوینده در واژه های متفاوت

واژه هایی در متنتان که احتمال اشتباه خوانده شدن آن ها می رود را با اعراب گذاری کامل مشخص کنید. واژه های انگلیسی را به فارسی بنویسید. نام شرکت یا اصطلاحات خاص را نیز توضیح دهید. شاید نیاز باشد صوتی را ضمیمه ی فایل های خود کنید و یکی یکی واژه ها را برای گوینده بخوانید تا گوینده بدون اشتباه این بخش ها را بخواند. نگران نباشید، گوینده ها به صدای شما ایراد نخواهند گرفت!

 

زمان انجام پروژه را به دقیقه ی نود عقب نیندازید

یادتان باشد، گویندگان بیست و چهار ساعته پشت میکروفون یا در استودیو نیستند. گویندگان کارخانه هم نیستند که شما مواد اولیه (متن) را به آن ها بدهید و بلافاصله برای شما محصول (فایل ضبط) را بفرستند. گویندگان هم مثل من و شما انسان هایی هستند که زمان به خصوصی کار می کنند و دائما پشت میکروفون حضور ندارند.

برای یک سفارش حرفه ای گویندگی، به گوینده ی خود زمان بدهید. سریع ترین گوینده ها هم به چند ساعت زمان برای آمادگی برای ضبط یا آفیش (کرایه) استودیو نیاز دارند.برای هر پروژه ی کوتاه گویندگی زمانی بین 24 تا 48 ساعت را در نظر بگیرید و برای پروژه های بزرگ تر مثل کتاب های صوتی زمان خیلی بیش تری را باید در نظر بگیرید. عجله در این امر باعث افت کیفیت کار خواهد شد

 

اگر صدابازیگری می خواهید، شخصیت را کامل شرح دهید

اگر می خواهید گوینده به جای شخصیتی از انیمیشن، بازی رایانه ای یا … برای شما صحبت کند، در ابتدای امر مطمئن شوید که گوینده ای که انتخاب می کنید صدابازیگر است.

در ادامه برای گویندگی شناسنامه ی شخصیت را بنویسید. شناسنامه ی شخصیت شامل خصوصیات شخصیت، گذشته یا طرز تفکر اوست. سپس نوع بیان یا اجرای خاصی که برای این شخصیت در نظر دارید را نیز کامل توضیح دهید. اگر در مرحله ی انتخاب گوینده هستید، با شنیدن آدیشن به راحتی می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و اگر در مرحله ی اجرا هستید با این کار به گوینده کمک خواهید کرد تا بهترین اجرا را برای شخصیت شما داشته باشد.

 

اگر سوال دیگری در در مورد ثبت سفارش حرفه ای گویندگی دارید خوشحال می شویم که نظر شما را در بخش نظرات همین نوشته پاسخگو باشیم.

امیدواریم که این مقاله به شما در درخواست یک سفارش حرفه ای گویندگی و رسیدن به بهترین نتیجه با کم ترین هزینه کمک کرده باشد. اگر قصد سفارش خدمات گویندگی را دارید، می توانید به این صفحه مراجعه کنید:

سفارش خدمات گویندگی

این مطالب را هم حتما بخوانید

چهار اشتباه رایج در مورد گویندگی از راه دور

عده‌ای از مشتریان خدمات گویندگی به دلیل پیش فرض‌های اشتباهی که در مورد گویندگی از [...]

چگونه یک سفارش حرفه ای گویندگی بدهیم؟

زمانی که به عنوان مشتری سفارش کار گویندگی را به یک گوینده می دهید، بنا [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *