چهار ویژگی یک ضبط با کیفیت

چهار ویژگی یک ضبط با کیفیت

سؤالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که «چطور می‌شود یک ضبط با کیفیت داشت؟». در این مقاله به شما چهار ویژگی خواهم گفت که در ضبط با کیفیت صوت نقش دارند. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

1.       تجهیزات ضبط

اولین موردی که به ذهن همه‌ی ما می‌رسد، نقش تجهیزات در ضبط با کیفیت است. وسایلی که بتوانند صدای ما را با بالاترین کیفیت ممکن تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی کنند و درنهایت آن را به‌صورت یک فایل کامپیوتری به ما تحویل دهند.

ویژگی‌های تجهیزاتی که صدا را خوب ضبط بگیرند، این موارد است:

  1. شفافیت صدا: یعنی صدای شما در شفاف‌ترین حالت ممکن ضبط شود. اگر میکروفونی صدای شما را خفه می‌گیرد یا تغییرات زیادی در آن می‌دهد، میکروفون مناسبی نیست. البته مطمئن شوید که دچار مشکلی که در مقاله‌ی «چرا از صدایمان بدمان می‌آید؟» به آن پرداخیتم، نشده‌اید.
  2. گرمای صدا: باندهای ماشین‌های قدیمی را یادتان است چه صدایی داشت؟ اصطلاحاً انگار که صدای باس آن‌ها بسته بود! وقتی به یک آهنگ ریتمیک می‌رسیدیم، به زبان خیلی ساده، صدای «گوپس گوپس!» نمی‌داد و انگار که صدا بسیار بی‌کیفیت به نظر می‌رسید. برخی میکروفون‌ها صدای شما را این‌گونه می‌گیرند. ما این المان را گرمای صدا می‌نامیم که اگر نباشد صدای بی‌روحی را تحویل شما می‌دهد.
تجهیزات ضبط
تجهیزات ضبط

یک پیشنهاد کاربردی و رایگان!

اگر نمی‌دانید برای استودیوی شخصیتان چه تجهیزاتی نیاز دارید، حتماً کتاب «بزرگراه گویندگی» را از سایت خریداری کنید. یکی از هدایای این کتاب «آموزش ویدئویی خرید تجهیزات استودیویی» است.

 

2.      مهم‌تر از تجهیزات برای ضبط با کیفیت!

شاید فکر کنید اگر تجهیزات خوبی داشته باشید، هر چه با آن‌ها ضبط بگیرید حتماً عالی درخواهند آمد اما کاملاً در اشتباهید.

بگذارید قبل از توضیح این بخش به شما بگویم که در گویندگی، خوانندگی و … صدای ضبط‌شده باید چگونه باشد. صدایی که ما ضبط می‌گیریم باید فقط و فقط شامل صدای آن شخص باشد؛ یعنی اولاً صدای دیگری نیاید، مثل صدای افراد خانواده، موتور و ماشین و … . ثانیاً محیط تأثیری روی صدای آن شخص نگذارد؛ مثل اتفاقی که در حمام برای ما می‌افتد.

این ویژگی‌هایی که گفتم را فقط و فقط «محیطی که در آن ضبط می‌گیریم» تأمین می‌کند. پس محیط ضبط صدا باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. ایزوله باشد: صدایی نه به درون آن وارد شود و نه از آن خارج شود.
  2. بهبود آکوستیکی شده باشد: یعنی محیط به نحوی اصلاح‌شده باشد که صداها در آن تغییرات عجیب‌وغریبی نکند. در این محیط باید بتوانیم صدای خالص گوینده یا خواننده را بگیریم.
محیط ضبط
محیط ضبط

ما محیط های مخصوص ضبط صدا را «استودیو» می گوییم. اگر نمی‌دانید محیط استودیوتان را باید چگونه بسازید، حتماً سری به این آموزش ما بزنید:

«آموزش ساخت استودیوی خانگی»

 

صدابرداری

خیلی خب، شما بهترین تجهیزات و بهترین محیط را دارید. آیا حتماً یک ضبط با کیفیت دارید؟

لزوماً خیر! اگر تجهیزات و محیط ضبط را یک ماشین آخرین سیستم در نظر بگیریم، برای به حرکت درآوردن آن باید چه چیزی بلد باشید؟ بله درست حدس زدید، رانندگی!

معادل رانندگی با ماشین، آموزش میکروفون گذاری و ضبط صحیح در استودیو می‌شود. شما تا کار با این تجهیزات و شیوه‌ی برداشت صحیح صدا را بلد نباشید، مهم نیست بهترین تجهیزات دنیا را هم داشته باشید. شما نمی‌توانید یک ضبط با کیفیت بگیرید.

بگذارید خاطره‌ای برای شما تعریف کنم. یادم می‌آید زمانی برای ضبط یک برنامه به صداوسیما دعوت شدم. وقتی وارد استودیو شدم، به من گفتند که صدابردار نیامده و باید صبر کنید. شخصی از مسئولان همانجا گفت: «ضبط گرفتن که کاری ندارد، شما برو پشت میکروفون» و خودش پشت سیستم نشست. من هم پشت میکروفون رفتم و کل برنامه را ضبط گرفتم. از اتاق ضبط که بیرون زدم، صدابردار رسید. به محضی که نگاهش به تنظیمات افتاد، گفت که کل کار باید از اول ضبط شود!

صدابرداری
صدابرداری

 

پردازش

وقتی شما با تجهیزات خوب، در محیط خوب و به‌خوبی ضبط گرفتید، حالا نوبت آن است که صدای خام خود را به بهترین شکل ممکن بهینه کنید. صدایی که دارید، نیازمند تغییراتی است تا بتوانید آن را در فایل‌ها استفاده کنید. مثلاً اگر صدای یک خواننده را ضبط گرفته‌اید، نیاز دارید تا افکت‌های خاصی روی آن اعمال کنید تا صدای زیباتری به گوش مخاطبانتان برسانید. برای کارهای گویندگی هم همین مسئله صدق می‌کند.

این که بتوانید هر صدایی را متناسب با نوع استفاده به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید، نیازمند آموزش‌های تخصصی است.

پردازش صدا
پردازش صدا

 

حالا شما یک ضبط با کیفیت دارید!

اگر هر چهار مورد را رعایت کنید، شما یک ضبط با کیفیت و عالی خواهید داشت. این را بدانید که با رعایت نکردن حتی یکی از موارد بالا، نمی‌توانید یک ضبط با کیفیت داشته باشید.

حتماً نظرتان را در مورد مقاله «چهار ویژگی یک ضبط با کیفیت» برای ما بنویسید.

کتاب بزرگراه گویندگی، راهنمای عملی ورود به حرفه‌ی گویندگی و دوبلاژ و کسب درآمد از آن

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «بزرگراه گویندگی» بود.

می‌خواهید گویندگی و دوبله را شروع کنید اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟

با گویندگی و تمام زمینه‌های کاری آن آشنا شوید، بهترین مدرس و کلاس را انتخاب کنید، تمامی مهارت‌های گویندگی را بشناسید یا با راه‌های کسب درآمد از گویندگی آشنا شوید!

حتما این کتاب را مطالعه کنید
این کتاب نقشه‌ی راه شما برای گوینده شدن است.

2 دیدگاه برای “چهار ویژگی یک ضبط با کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *