چهار اشتباه رایج در مورد گویندگی از راه دور

عده‌ای از مشتریان خدمات گویندگی به دلیل پیش فرض‌های اشتباهی که در مورد گویندگی از راه دور و آنلاین دارند، کلاً آن را کنار می‌گذارند و ترجیح می‌دهند با همان روش‌های مرسوم و سنتی یعنی ضبط در استودیو با حضور خودشان، کار را پیش ببرند.

در این مقاله قصد داریم به «چهار اشتباه رایج در مورد گویندگی از راه دور» بپردازیم. مطالعه‌ی این مقاله قطعاً دید جدیدی را نسبت به سفارش‌های آنلاین و گویندگی از راه دور به شما خواهد داد. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

1.کیفیت پایین

بسیاری از مشتریان به این دلیل نسبت به دورکاری بدبین هستند چون فکر می‌کنند اگر بالای سر کار نباشند، مشتری به یک استودیوی بی کیفیت می‌رود. بهترین راه حل برای این کار گرفتن آدیشن از گوینده است. (اگر نمی‌دانید آدیشن چیست اینجا را کلیک کنید)  با شنیدن آدیشن می‌توانید با کیفیت استودیویی که گوینده در آن ضبط می‌گیرد آشنا شوید.

بسیاری از گوینده‌ها کارهای خود را در استودیوی خانگیشان ضبط می‌کنند. برخی دیگر از مشتریان با شنیدن لفظ استودیوی خانگی به این فکر می‌کنند که کیفیت کار در حد یک ضبط آماتوری با موبایل پایین آمده است! باید بگویم برخی از استودیوهای خانگی تجهیزات گران قیمت و قوی دارند و کیفیت ضبط در آن ها بسیار بالاست. برای مثال ارزش تجهیزاتی که در استودیوی خانگی خودم دارم حدودا ۳۰ میلیون تومان است! تا به حال نشده در استودیوی خانگی‌ام ضبطی بگیرم که مورد تأیید سختگیرترین تهیه کنندگان نباشد. من از همین استودیو برای سازمان صدا و سیما، شبکه‌ی پخش خانگی، مؤسسات دولتی و صدها شرکت، موسسه و مجموعه‌ی فرهنگی ضبط گرفته‌ام اما تا به حال حتی یک نفر هم از کیفیت کار ایرادی نگرفته است.

نه تنها استودیوی من بلکه استودیوهای خانگی که تجهیزات ارزان‌تری دارند هم گاهی کیفیت‌های بسیار بالایی را ارائه می‌دهند. پس تا نمونه‌ی صدا آن استودیوها را روی تجهیزات حرفه‌ای نشنیده‌اید، نمی‌توانید در مورد آن‌ها نظر بدهید.

تجهیزات حرفه‌ای شامل هدفون‌های حرفه‌ای استودیویی یا اسپیکرهای حرفه ایست. البته منظور من این نیست که برای دقیق شنیدن نمونه صداها حتماً باید این تجهیزات را تهیه کنید. منظورم این است که با شنیدن نمونه صداها از طریق اسپیکر موبایلتان، در مورد کیفیت آن‌ها نمی توانید قضاوت کنید!

اگر به این فکر افتاده‌اید که برای شرکت خود، یک استودیوی حرفه‌ای با کم‌ترین هزینه داشته باشید، این آموزش مناسب شماست:

آموزش ساخت استودیوی خانگی

 

2.اجرای گوینده چیزی نیست که مدنظر من بود!

اگر با گوینده‌ای که آماتور نیست به صورت دورکاری کار کنید، مسلماً تجربیات خیلی خوبی در زمینه‌ی اجرای کارِ مدنظر شما دارد؛ اما شاید فکر کنید که گوینده شاید دقیقاً نتواند آن چه در ذهن من است را اجرا کند. شاید نتواند حس، لحن، سرعت و یا مواردی از این دست را رعایت کند.

راه حل این است که شما توضیحاتی را برای گوینده بفرستید که هر چقدر این توضیحات کامل‌تر باشد، گوینده می‌تواند اجرای نزدیک‌تری به آن چه در ذهن شما هست، داشته باشد. اگر این کار را به صورت استاندارد انجام دهید، به سادگی می‌توانید سفارش‌های خود را به صورت آنلاین با اطمینان برای گوینده‌ها بفرستید و از نتیجه هم تا حد زیادی راضی باشید. اگر هم کاملا راضی نبودید با یک اصلاحیه‌ی جزئی کار را با بهترین اجرای گوینده به پایان برسانید.

می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی «چگونه یک سفارش حرفه‌ای گویندگی بدهیم» این موارد را منظور کنید تا سفارش بهتری داشته باشید.

 

3.گوینده پولمان را نخورد! چه اطمینانی است که کار به دستمان برسد؟

عرف معمول در کار گویندگی از راه دور یا همان گویندگی آنلاین، واریز وجه در ابتدای کار و یا قبل از تحویل فایل گویندگی از طرف گوینده است. به همین خاطر برخی از مشتریان می گویند: من اگر دستمزد کار را پرداخت کنم، دیگر چه تضمینی هست که کار، با کیفیت مناسب  و اجرای مدنظرم دستم را بگیرد و اصلاً چه تضمینی هست که کلاً فایلی دریافت کنم؟!

برای این منظور بهترین راه این است که  از گویندگانی استفاده کنید که با دوستان شما کار کرده‌اند.

 

4.باید حتما بالای سر کار باشم!

این حق شماست که حین ضبط کار بالای سر گوینده‌تان باشید. این شما هستید که می‌دانید در انتها، این کار قرار است چگونه باشد. شما می‌توانید با راهنمایی‌های خودتان در همان لحظه آن چیزی که در ذهنتان است را به گوینده منتقل کنید تا او هم بتواند دقیقاً همان را برای شما اجرا کند.

اما گاهی پیش می‌آید که وجود شما بالای سر گوینده نه‌تنها کمکی نمی‌کند بلکه گوینده را بیش‌تر گیج می‌کند. دخالت‌های نا به جا، نظرهای غیر کارشناسی، قطع کردن ناموجه صحبت گوینده وسط اجرا و مسائلی از این دست… اگر این گونه هستید بهتر است بی خیال رفتن به استودیو شوید و انجام سفارش کار به‌صورت آنلاین، گزینه‌ی مناسب‌تری برای شماست.

این مطالب را هم حتما بخوانید

چهار اشتباه رایج در مورد گویندگی از راه دور

عده‌ای از مشتریان خدمات گویندگی به دلیل پیش فرض‌های اشتباهی که در مورد گویندگی از [...]

چگونه یک سفارش حرفه ای گویندگی بدهیم؟

زمانی که به عنوان مشتری سفارش کار گویندگی را به یک گوینده می دهید، بنا [...]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *