کدام آموزش مناسب گویندگی است؟

کدام آموزش ها مناسب من هستند؟

برخی از گویندگان در پاسخ به سؤال «برای گوینده شدن باید از کجا شروع کنیم؟» به شما خواهند گفت که به کلاس فن بیان برو یا سری به یک آموزشگاه موسیقی بزن و در کلاس‌های سلفژ آنجا شرکت کن. قبلاً در مورد این سؤال برای شما صحبت کرده‌ایم (جهت مطالعه‌ی مقاله «برای گوینده شدن باید از کجا شروع کرد؟» کلیک کنید) در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم که کدام کلاس‌ها برای یک گوینده مفید هستند و کدام آموزش، مناسب گویندگی است. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

 

آیا کلاس های آموزش‌ گویندگی یکی هستند؟

اجازه بدهید افرادی که از صدایشان استفاده می‌کنند را به سه دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کنم:

  • گروه خوانندگان
  • صداپیشگان
  • سخنوران

 

  1. خواننده‌ها: آن‌ها افرادی هستند که صدای خود را در قالب موسیقیایی خود به کار می‌برند و شامل خواننده‌های موسیقی در هر سبکی، قاریان، مداحان، تواشیح‌خوانان و حتی نقالان می‌شود.
  2. صداپیشگان: افرادی که وابسته به یک تعریف کاربردی، صدایشان را به کار می‌گیرند و شامل بازیگران، دوبلورها، گویندگان، مجریان، نریتورها، راویان کتاب صوتی و حتی پیجرهای مترو و فرودگاه می‌شوند.
  3. سخنوران: افرادی که در استفاده‌ی از صدایشان تابع هیچ الگویی نیستند و فقط در روال زندگی صدایشان را به کار می‌گیرند و شامل اغلب مردم اعم از وکلا، معلمان، مکانیک‌ها، خانم‌ها خانه‌دار و در کل هرکسی که در دودسته‌ی بالا قرار نگیرد، می‌شود.

هرکدام از دسته‌بندی‌های بالا، تمرین‌های متناسب با نوع استفاده‌ی از صدایشان را دارند. درست است که همه‌ی این تمریناتی که وجود دارد تمرینات صداست اما هرکدام به درد دسته‌ای از افراد می‌خورد. مثلاً یک وکیل چه نیازی به رسیدن به اوج‌های موسیقیایی بالا دارد؟

در کل تمرینات صدا در این سه گروه در برخی موارد مشترک است و گاهی هم در تعارض باهم هستند! بنابراین اگر شما قصد شرکت در کلاس‌های گویندگی را دارید، شرکت در کلاس‌های فن بیان عمومی که مناسب دسته‌ی سخنوران است خیلی به کار شما نمی‌آید. باید بگردید و دوره‌ای کاملاً متناسب با نیازهای خودتان پیدا کنید.

 

آموزش‌های فن بیان عمومی

آموزش‌های فن بیان عمومی که به‌طورکلی هدف از شرکت در آن‌ها، بهبود مهارت‌های ارتباطی است، کمک چندانی به گویندگی شما نخواهد کرد چون همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی گفتیم، گاهی نوع تمرین‌هایی که با شما کار می‌شود، برای یک گوینده تمریناتی بی‌اثر یا در بهترین حالت کم اثر است. دلیل این صحبتم این است که برای مثال هدف کلاس‌های گویندگی، رساندن توانایی‌های فنی شما در اجرا به سطح قابل قبولی است تا بتوانید به‌عنوان یک گوینده در رسانه مشغول فعالیت شوید و احتمالاً زیاد به مسائل محتوایی مثل پیکربندی کلام و … نپردازند اما در آموزش‌های فن بیان عمومی و سخنرانی، این مسئله پررنگ‌تر از سایر آموزش‌هاست.

اگر در شهر شما آموزش‌های تخصصی گویندگی برگزار نمی‌شود و فقط و فقط همین کلاس‌ها وجود دارد، شاید بد نباشد که سری به این کلاس‌ها بزنید تا حداقل با قرار گرفتن در جو سخن و سخنوری، کمی در ارتباطاتتان پیشرفت کنید اما اغلب این کلاس‌ها، بار آموزشی خاصی برای یک گوینده ندارند.

 

در مقاله‌ی بعدی به ویژگی‌های یک کلاس گویندگی خوب پرداخته‌ایم. مطالعه‌ی این مقاله‌ی جذاب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید!

کتاب بزرگراه گویندگی، راهنمای عملی ورود به حرفه‌ی گویندگی و دوبلاژ و کسب درآمد از آن

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «بزرگراه گویندگی» بود.

می‌خواهید گویندگی و دوبله را شروع کنید اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟

با گویندگی و تمام زمینه‌های کاری آن آشنا شوید، بهترین مدرس و کلاس را انتخاب کنید، تمامی مهارت‌های گویندگی را بشناسید یا با راه‌های کسب درآمد از گویندگی آشنا شوید!

حتما این کتاب را مطالعه کنید
این کتاب نقشه‌ی راه شما برای گوینده شدن است.

1 دیدگاه برای “کدام آموزش مناسب گویندگی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *