تعریف دقیق گویندگی چیست؟

تعریف دقیق گویندگی چیست

اولین مسئله‌ای که بسیاری از افراد در آن اشتباه می‌کنند، تعریف گویندگی است. درک نادرست از تعریف آن هم باعث می‌شود تا معمولاً افراد در مورد زمینه‌های کاری گویندگی به‌اشتباه بیفتند!
برای داشتن تعریف دقیقی از گویندگی با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه شوید.

 

تعریف گویندگی

اگر بخواهم به‌صورت کتابی گویندگی را تعریف کنم باید بگویم که: «هنر و فنی است که طی آن، گوینده با شناخت و درک کامل زبان مادری و ادبیات آن، زبان مکتوب را با استفاده‌ی درست از اندام‌های گفتاری، با لحن مناسب به‌منظور ایجاد ارتباط و انتقال مفاهیم با حفظ امانت به زبان ملفوظ تبدیل می‌کند.»

این از تعریف به زبان کتاب‌های دبیرستان که مطمئناً درکش سخت است! اما اگر بخواهم در ساده‌ترین حالت ممکن گویندگی را تعریف کنم، باید بگویم زمانی که کاری از شما پخش می‌شود که صدای شما در آن باشد اما تصویرتان نباشد، شما کار گویندگی انجام داده‌اید.

 

گوینده کیست؟

حالا اگر بپرسید «گویندگی را تعریف کنید»، دیگر قصد ندارم با یک تعریف طولانی و عجیب‌وغریب پاسخ این پرسش را به شما بدهم:

گوینده کسی است که پیام نوشته‌شده را از طریق گفتار، به بهترین شکل ممکن به شنونده منتقل می‌کند.

حالا بیایید چند مفهوم را باهم بررسی کنیم تا مفهوم گویندگی را بهتر درک کنیم:

 

بررسی چند تعریف

در زبان انگلیسی برای توصیف کارهای گویندگی، بیش‌تر از سه واژه استفاده می‌کنند:

Voice Over, Voice Acting, Dubbing

خدا را شکر در ایران هر سه‌ی این کارها را گویندگی می‌نامند! البته تلاش برخی از همکاران برای جا انداختن این مفاهیم تا حدودی مفید بوده اما کافی نبوده است. نگاهی به تعاریف آن‌ها بیندازیم:

 

Voice Over یا گویندگی: طبق تعریف بالا زمانی که کاری از شما پخش می‌شود که صدای شما در آن باشد اما تصویرتان نباشد، شما کار گویندگی انجام داده‌اید، مثل کتاب صوتی، تیزرهای تبلیغاتی و …

 

Voice Acting یا صدابازیگری: آن دسته از کارهای گویندگی هستند که اجرای آن‌ها با بازیِ بیش‌تری همراه است (بازیگری با صدا) و معمولاً صدای شما را روی یک شخصیت استفاده می‌کنند مانند انیمیشن، بازی رایانه‌ای و …

 

Dubbing یا دوبله، دوبلاژ یا دوبلوری: دوبله در لغت به معنای دوباره‌کاری است، یعنی شما در فیلم، سریال، انیمیشن، بازی رایانه‌ای و … روی شخصیتی که قبلاً صدایی داشته است، صحبت می‌کنید. خواه به زبان فارسی باشد خواه به زبان‌های خارجی.

 

تعریف گویندگی

 

تفاوت صدابازیگری و دوبله

دوبله همان صدابازیگری ست که به شخصیت داخل فیلم و اعمال و حرکات او محدود شده است. شما باید بتوانید خود را در بهترین حالت به آن شخصیت نزدیک کنید و تبدیل به خودِ خود آن شخصیت بشوید!

اما صدابازیگری بیش‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که شما قصد خلق یک شخصیت جدید را دارید و باید آن را از صفر به وجود بیاورید. دستتان در انجام بازی‌های متفاوت باز است و اینجاست که نقش خلاقیت بسیار پررنگ‌تر از دوبله می‌شود. این کار مثل دوبله نیست که شما شخصیتی داشته باشید و دقیقاً از روی حالات او اجرا کنید، بلکه باید با خلاقیت زیاد، وجوه شخصیتی نقشتان را در اجرایتان پیاده کنید.

در کل هر دودسته‌ی این افراد، آموزش‌های یکسانی می‌بینند منتها برای دوبله شما باید توانایی‌هایی را برای انطباق با شخصیت‌های فیلم پیدا کنید، برای مثال نفس کشیدن‌های هماهنگ با او، بازی‌های خاصش، نوع لحن و بیان نقشتان و حتی هماهنگ گفتن با او (سینک گفتن)

 

صداپیشگی

در کل هرکسی که شغلش مرتبط با صدایش باشد و از طریق آن کسب درآمد کند را صداپیشه می‌گویند. این تعریف، مفهوم گسترده‌تری از موارد بالاست که حتی افرادی که در فرودگاه در بلندگو صحبت می‌کنند هم جزء این دسته قرار می‌گیرند.

 

پس آموزش‌ها هم باید متفاوت باشند، نه؟

هرکدام از موارد بالا آموزش‌های مختلفی دارند که شاید در ابتدا یکسان باشند اما هر چه جلوتر می‌رویم نوع آموزش‌ها متفاوت می‌شود چون نیازهای شما به مهارت‌های موردنیاز در هر زمینه متفاوت می‌شود.

 

با این اوصاف آیا شما واقعاً دنبال گویندگی هستید؟

در بعضی از مشاوره‌هایم اشخاصی که مراجعه می‌کنند در ابتدا اظهار علاقه‌ی شدیدی نسبت به گویندگی می‌کنند. بعد که کمی بیش‌تر صحبت می‌کنند، متوجه می‌شوم که آن را با رشته‌های دیگری اشتباه گرفته‌اند. برای مثال تعدادی از مراجعین که برای گوینده شدن پیش من آمده‌اند، وقتی با زمینه‌های کاری گویندگی مواجه می‌شوند، تقریباًهمه را رد می‌کنند و می‌گویند: «من بیش‌تر می‌خواهم اجرای صحنه داشته باشم!» یعنی به‌واسطه‌ی مهم‌ترین بخش اجرا یعنی صدا، اجرای صحنه را با گویندگی یکی می‌دانند.

 

هر گردی گردو نیست!

سه رشته‌ی زیر را در نظر بگیرید. نقاشی، مکانیکی خودرو و جراحی مغز و اعصاب. به نظر شما شباهت این‌ها در چیست؟

تنها شباهتی من که در بین این سه مورد می‌بینم، استفاده از دست در انجام کارهایشان است. پس آیا می‌توانیم بگوییم این سه رشته مرتبط باهم هستند؟ مسلماً خیر!

 

چرا؟ مگر هر سه برای انجام کارشان از دست استفاده نمی‌کنند؟

دقیقاً همین مسئله هم در رابطه‌ی با گویندگی و اجرا وجود دارد. درست است هر دو برای کارشان از صدا استفاده می‌کنند ولی تفاوت‌های فاحشی دارند. برای مثال نقش زبان بدن در گویندگی بسیار پایین‌تر از نقش آن در اجراست. در گویندگی کسی شما را نمی‌بیند. در بهترین حالت، نقش بدن شما کمک به اجرای صوت شماست. اگر شما حین گویندگی دست‌هایتان را به نحو خاصی حرکت دهید، هیچ مسئله‌ای پیش نمی‌آید. درصورتی‌که اگر همین کار را در اجرای صحنه انجام دهید، شاید یک فاجعه‌ی به‌تمام‌معنا رخ دهد.

یا مثلاً توانایی کنترل جمعیت دقیقاً به چه کار یک گوینده می‌آید؟

درست است گویندگی و اجرا به هم نزدیک هستند و شاید بسیاری از تمریناتی که دارند یکسان باشد، اما مسلماً تفاوت‌های زیادی هم دارند. برخی از دوستان به کلاس گویندگی می‌روند تا بتوانند اجرای بهتری داشته باشند. این کار شاید مفید باشد اما مسلماً بعضی از آموزش‌هایی که دوره‌های گویندگی دارند را شاید یک مجری هیچ‌گاه به کار نگیرد. برای مثال یک گوینده طبق سرفصل‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برای رشته‌ی گویندگی، مجموعاً 40 ساعت آموزش «توانایی خواندن شعر و نثر کلاسیک فارسی» را آموزش می‌بیند. واقعاً این بخش از آموزش روی صحنه، چقدر به درد یک مجری می‌خورد؟

برخی آموزشگاه‌ها هم عنوان آموزششان «دوره گویندگی و اجرا» است؛ یعنی در این دوره کاری می‌کنند که شما هم گوینده شوید هم مجری، آن‌هم فقط در چند جلسه (جل‌الخالق!)

 

آیا واقعاً گویندگی را می‌خواهید؟

اگر برای نشستن پشت میکروفون دوبله دارید لحظه‌شماری می‌کنید، گویندگی در رادیو رؤیای کودکی شماست یا از این‌که صدایتان را از رسانه‌های مختلف بشنوید و کتاب صوتی بخوانید و … لذت می‌برید، مسلماً گویندگی همان چیزی است که دنبالش هستید!

کتاب بزرگراه گویندگی، راهنمای عملی ورود به حرفه‌ی گویندگی و دوبلاژ و کسب درآمد از آن

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «بزرگراه گویندگی» بود.

می‌خواهید گویندگی و دوبله را شروع کنید اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؟

با گویندگی و تمام زمینه‌های کاری آن آشنا شوید، بهترین مدرس و کلاس را انتخاب کنید، تمامی مهارت‌های گویندگی را بشناسید یا با راه‌های کسب درآمد از گویندگی آشنا شوید!

حتما این کتاب را مطالعه کنید
این کتاب نقشه‌ی راه شما برای گوینده شدن است.

14 دیدگاه برای “تعریف دقیق گویندگی چیست؟

  1. kim.hanna گفته:

    من از بچگی به دوبله علاقه داشتم .. ولی خجالت میکشم که صدامو به دیگران نشون بدم .. فک میکنم مسخره‌م میکنن چون اعتماد بنفس ندارم نسبت به صدام 🙁

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام. خجالت نکشید، تلاشتون رو بکنید، مطمئنم اگر استمرار داشته باشید به اون چیزی که دوست دارید می‌رسید.
      پس با قدرت پیش برید و از هیچ چیزی نترسید.

  2. کیمیا گفته:

    سلام من از یچگی عاشق گویندگی بودم و بجای دیدن کارتون های مختلف همیشه رادیو گوش میداد متاسفانه استرس زیادی دارم نمیدونم چطور برطرف کنم میشه کمک کنیدآرزوم به حسرت تبدیل نشه💔🥺

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام. امیدوارم عالی باشید.
      مقداری توضیح این مسئله مفصل و توی کامنت سخته.
      اگر زحمت بکشید به این شماره تلگرام بدید، در خدمتتون هستم:
      09140848994

      • مهران گفته:

        سلام وقت بخیر بنده به گویندگی علاقه زیادی دارم،وکتاب شمارو خریدم خواندم ولی هنوز نمی دونن.چطوری بازاریابی گویندگی آغاز کنم.

        • علی حاجی پور گفته:

          سلام آقا مهران عزیز.
          اگر توضیحات کتاب براتون کافی نبوده، می‌تونید مجموعه پادکست «گوینده شو» رو بشنوید. اونجا توضیحات بیشتری راجع به بازاریابی گویندگی دادم:
          شنیدن پادکست گوینده شو

          اما اگر خواستید به صورت کامل، طبق دستورالعمل و با متد مشخص بازاریابیتون رو آغاز کنید پیشنهادم «دوره‌ی گوینده مستقل» هست که در اون از صفر تا صد بازاریابی خدمات گویندگی رو برای شما توضیح دادیم:
          شرکت در دوره گوینده مستقل

  3. فرهان گفته:

    درود بر شما استاد !
    امیدوارم حالِ دلتون خوبِ خوب باشه!
    خدمت شما که عرض کنم من مدت زیادی هست که از گویندگی خوشم میاد و خیلی وقته که به صورت تفننی مطالب و کتاب های آموزش گویندگی رو میخونم و روزانه تمرین تنفس رو انجام میدم ولی هدف خاصی جز علاقه برای این کار نداشتم به نظرم کار جالب و هیجان انگیزیه ! میخواستم بدونم من اگر اون کتاب بزرگراه گویندگی رو بگیرم … میتونم از پایه شروع کنم به یادگیری؟ و این که لطفا اگر میشه بهم بگید که مثلا چطور میتونم تو زمینه ی زبان شناسی به اطلاعات پایه ای برسم … تا درکم از زبانم بیشتر بشه
    مرسی !

    • علی حاجی پور گفته:

      درود بر شما فرهان عزیز.
      کتاب بزرگراه گویندگی مسیر شما رو برای رسیدن به گویندگی رو در درجات عالی، به شما نمایش می‌ده؛ یعنی به جای آموزش، مسیر آموزش رو براتون مشخص می‌کنه.
      حتماً می‌تونید مسیر رو آغاز کنید؛ منتها برای آموزش، بهترین راه شرکت در دوره‌های آموزشی هست که شما رو از جایگاه الانتون به جایگاهی که می‌[واید برسونه.
      برای مثال دوره‌ی گوینده مستقل ما یا هر دوره‌ی مفید و استاندارد دیگه.
      برای بهتر شدن سواد ادبی، راه ساده‌ش اینه که ارتباطتون با ادبیات فارسی رو بیشتر کنید. شعر و متون ادبی خوب رو بیشتر بخونید، واژگان زیبایی که از دهان دیگران یا در متون مختلف در طول روز می‌شنوید یا می‌خونید رو یادداشت کنید و سعی کنید ازش استفاده کنید و …
      امیدوارم عالی و موفق باشید

  4. شهلا اکبری گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبا دو ساله دارم گویندگی تمرین میکنم و بیشتر توی دوبلوری مهارت دارم اما متاسفانه چون تو یه شهر کوچیک زندگی میکنم امکان بروز هنر و حتی رفتن ب کلاس آموزشی برام مهیا نشده،خیلی علاقه دارم ب این حرفه اما محدودیتها مانعم میشه
    واقعا موندم چیکار کنم!😕

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام خانم اکبری بزرگوار
      امیدوارم عالی باشید.
      خیلی خوشحالم که ما و شما علاقه‌ای مشترک داریم و خوشحال‌تر هستم که شما در شرایطی هستید که من قبلا تجربه کردم! احتمالا بتونم شما رو خوب راهنمایی کنم.
      محدودیت‌هایی که گفتید چیزهایی نیستن که شما رو از رسیدن به مقصد منع کنن؛ الان آموزش دیدن از طریق اینترنت تبدیل به مسئله‌ای کاملاً متداول شده.
      نتایج دوره‌های آنلاین (به شرط طراحی استاندارد، پشتیبانی کامل و داشتن جلسات مشاوره) هم گاهی بسیار بهتر از کلاس‌های حضوری می‌شه. برای مثال این نظرات دوستانی هست که توی دوره آنلاین ما شرکت کردن:
      https://gooyandegan.com/invo-result
      از اون سمت گرفتن پروژه و همکاری با شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و حتی مجموعه‌ی صداوسیما از طریق اینترنت هم اتفاقی کاملا طبیعی و متداول شده. برای مثال من در طول این سال‌ها با رادیو ایران، شبکه 3 و … به صورت دورکاری همکاری داشتم. کسب درآمد و شیوه‌های اون هم نیاز به یادگیری داره.

      توصیه می‌کنم حتما کتاب بزرگراه گویندگی رو بخونید. توی این کتاب همین مسیری که شما در اون قرار دارید رو توضیح دادم و راه رو از چاه براتون مشخص کردم.
      https://acgo.ir/b
      همین‌طور توصیه می‌کنم برای پیمودن مسیر دوره گوینده مستقل رو هم شرکت کنید. این دوره سریع‌ترین راه رسوندن شما به آرزوتون یعنی گویندگیه:
      https://acgo.ir/online
      براتون بهترین‌ها رو آرزو می‌کنم

  5. حدیث گفته:

    سلام میبخشید من ب گویندگی علاقه دارم و صدامم فک میکنم خوبه اما نمیدونم راهش چیه ایا شدنیه و یا نیاز ب پارتی داره میتونین راهنماییم کنین

    • علی حاجی پور گفته:

      سلام.
      نه نیازی به پارتی نداره. کافیه مسیرش رو بدونید. کتاب بزرگراه گویندگی بهترین راهنمای شما در این مسیره. حتماً مطالعه‌ش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *