آداب حضور در استودیو

آداب حضور در استودیو

زمانی که شما به مهمانی می‌روید، آداب خاصی را رعایت می‌کنید. مثلاً حتماً با صاحب‌خانه و دیگران به‌نحوی‌که مناسب آن جمع است سلام و احوالپرسی می‌کنید. در کل برخی کارها را انجام داده و از انجام برخی کارهای دیگر خودداری می‌کنید. به مجموع این کارها اتیکت یا آداب معاشرت می‌گویند و ما امروز می‌خواهیم در مورد اتیکت استودیو یا آداب حضور در استودیو صحبت کنیم. با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

بردن همراه بدون هماهنگی ممنوع!

برای سایر افرادی که همکار ما نیستند، حضور در یک استودیو و مشاهده‌ی یک اجرای گویندگی یا دوبله از نزدیک، یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات زندگی‌شان محسوب می‌شود. حتماً زمانی که بشنوند شما می‌خواهید در استودیو حضور داشته باشید، از شما درخواست می‌کنند که: ممکن است من را نیز با خودت ببری؟

پیش از جواب مثبت دادن لحظه‌ای صبر کنید. شما در آن استودیو میزبان هستید یا مهمان؟ اگر استودیوی شما نباشد مهمان هستید! پس حتماً صاحب استودیو را از حضور فرد یا افراد دیگری که به همراه شما می‌آیند مطلع سازید. فرد همراه خود را توجیه کنید که در صورت حضور در استودیو، مزاحم کار افراد مختلف نشود، از سروصدا بپرهیزد و در کل کاری نکند که از آوردنش پشیمان شوید! به شما توصیه‌ی اکید می‌کنیم که از آوردن اطفال (هرچند ساکت و آرام) به استودیو بپرهیزید.

تمام صحبت‌های بالا برای زمانی بود که شما شخصاً اقدام به آفیش استودیو کرده باشید. اگر خود شما در قالب یک گروه آموزشی یا جزئی از تیم دوبله به استودیو دعوت‌شده‌اید، اگر به درخواست حضور شخص دیگری در کنار شما جواب رد دادند، ناراحت نشوید!

 

از آداب حضور در استودیو، وقت‌شناسی است

وقت شناس باشید
وقت شناس باشید

از جهت مدیریت زمان، استودیوها شبیه مطب‌های دندانپزشکی هستند. اغلب زمان‌های مشخصی را برای آفیش (کرایه) استودیو تعیین می‌شود. حضور شما سر ساعت مقرر یا حتی چنددقیقه‌ای زودتر، نشانه‌ی زمان‌شناسی و تعهد شماست. تأخیر شما به هر نحوی یا باعث از دست رفتن زمان آفیش می‌شود و یا صاحب استودیو و افرادی که استودیو را در زمان‌های بعدی آفیش کرده‌اند را به‌زحمت می‌اندازد. سعی کنید همیشه زودتر به سمت استودیو حرکت کنید تا در صورت وقوع هر پیش آمد ناگواری هم سروقت به استودیو برسید.

 

در پوشش و آرایش افراط نکنید

یادتان باشد شما برای انجام یک کار، یعنی گویندگی، قصد رفتن به استودیو را دارید. پس از هر آنچه مزاحم شما در این کار است باید دوری‌کنید. سعی کنید لباس راحت بپوشید. لباس تنگ باعث می‌شود در محیط استودیو احساس خفگی کنید و درست نتوانید نفس بکشید.

از عطرهای تند استفاده نکنید. چون محیط استودیو محیطی بسته است. کافی ست تهویه‌ی استودیو کمی به مشکل خورده باشد. تمام کسانی که با شما در اتاق ضبط هستند خفه خواهند شد!

خانم‌ها هم از آرایش غلیظ بپرهیزید. کافی است همان مشکل قبلی، یعنی تهویه‌ی ضعیف یا خراب اتاق ضبط مجدداً تکرار شود و صورت شما عرق کند. مطمئناً ادامه‌ی کار برای شما به‌سختی ممکن خواهد بود.

ضمناً سعی کنید از باشگاه مستقیماً به استودیو نیایید!

 

وسایل شخصی را همراه خود ببرید

یکی از آداب حضور در استودیو این است که سعی کنید این وسایل را با خود به استودیو ببرید:

  • هدفون یا هندزفری شخصی

هدفون و علی‌الخصوص هندزفری یک وسیله‌ی کاملاً شخصی محسوب می‌شود. حتی تصور اینکه هندزفری های موجود در استودیو قبل از شما به گوش چند ده نفر رفته‌اند چندش‌آور است! حتی در صورت تمیز کردن آن‌ها هم باز وسایل تمیزی نیستند. پس حتماً وسیله‌ی شنیداری شخصی خود را به همراه داشته باشید.

  • یک بطری کوچک آب

گرفتگی صدا، خلط غلیظ، خشکی گلو، تشنگی و عواملی ازاین‌دست باعث می‌شوند که به آب نیاز پیدا کنید. اگر در اتاق ضبط باشید و این مسائل پیش بیایند، بهترین اتفاق ممکن در این لحظه وجود یک بطری آب در کنار شماست. بطری آبی که همراه خود می‌آورید را از شب قبل در فریزر نگذارید، چراکه آب خیلی سرد باعث گرفتگی عضلات گلو و دهانتان می‌شود و در اجرا به مشکل بر خواهید خورد.

  • دفترچه یادداشت و خودکار

گاهی حین اجرا، نیاز به تصحیح بخشی از متن وجود دارد. آن موقع است که تلاش‌ها برای یافتن خودکار در استودیو آغاز می‌شود! به‌منظور استفاده‌ی بهینه از زمان آفیش، سعی کنید دفترچه یادداشت به همراه دو خودکار را حتماً همراه خود داشته باشید.

 

چگونه پشت میکروفون حاضر شویم

به توضیحات صدابردار گوش دهید و مطابق آن عمل کنید. اگر در حین اجرا سرفه‌تان گرفت، حتماً صورتتان را از میکروفون برگردانید. به میکروفون و پایه‌ی آن دست نزنید. اگر دفعات اولتان است که در استودیو حضور پیدا می‌کنید، پشت میکروفون هول نشوید. نفس عمیقی بکشید و حین بازدم با صدای عادی‌تان از یک تا ده بشمارید. صدایتان را قبل از استودیو گرم‌کنید تا صدای شما در بهترین حالت اجرا قرار داشته باشد.

امیدواریم که با رعایت آداب حضور در استودیو، بهترین اجرایتان را به نمایش بگذارید.

این مطالب را هم حتما بخوانید

استفاده از بازیگران به عنوان صداپیشه

استفاده از بازیگران به‌عنوان صداپیشه در یک انیمیشن، موضوعی معمول در بین تولیدکنندگان انیمیشن است. [...]

2 دیدگاه

قسمت اول آموزش زمینه‌های کاری گویندگی

مقدمه ی مجموعه قسمت اول     متن پیاده شده ویدئوهای بالا گویندگان عزیز سلام. [...]

4 دیدگاه

چهار ویژگی یک ضبط با کیفیت

سؤالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که «چطور می‌شود یک ضبط با کیفیت [...]

2 دیدگاه

استانداردهای اصلاحیه گویندگی

زمانی که شما به‌عنوان یک گوینده فایل حاوی اجرای گویندگی‌تان را به مشتری تحویل می‌دهید، [...]

آموزش گویندگی به زبان انگلیسی

یکی از مسائلی که تولیدکنندگان محتوا در حوزه‌ی بین‌الملل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دستمزدهای [...]

18 دیدگاه

آداب حضور در استودیو

زمانی که شما به مهمانی می‌روید، آداب خاصی را رعایت می‌کنید. مثلاً حتماً با صاحب‌خانه [...]

بهترین نرم افزارهای ضبط صدا

نرم‌افزارهای حرفه‌ای زیادی برای ضبط صدا وجود دارد اما ما در این مقاله دو تا [...]

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *