دمو ریل چیست و چگونه آن را بسازیم؟

 

متن پیاده شده ی ویدئوی بالا

شما یک گوینده‌ی عالی هستید اما تا وقتی سفارشی نباشد شما چطور می‌خواهید به مشتری‌هایتان ثابت کنید که شما بهتر از دیگران هستید؟ اگر می‌خواهید برای کار در یک شرکت اقدام کنید، برای آن‌ها رزومه می‌فرستید ولی اگر می‌خواهید برای کار یک گویندگی اقدام کنید، باید علاوه بر رزومه، فایل صوتی یا همان نمونه صدایتان را نیز ارسال کنید. یک نمونه صدای عالی را دمو ریل می گوییم. برای این که بدانید دمو ریل چیست با من علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

 

Demo Reel دمو ریل یا نمونه صدا چیست؟

ما به نمونه کارهایی کوتاه و در حدود یک دقیقه که تمام توانایی‌های شما را به ارائه می‌کنند، Demo Reel یا به فارسی «نمونه صدا» می‌گوییم.

 

نمونه‌ی صدا، نمونه‌ی صداست دیگر!

نمونه صدا شاید در ظاهر فقط یک فایل صوتی ساده که تعدادی از اجراهای شما در آن قرار دارد، به نظر بیاید اما خیلی مهم‌تر از این حرف‌هاست! این صوت به مشتری‌های شما ویژگی‌های صدای شما، توانایی‌هایتان و خلاصه سطح حرفه‌ای بودنتان را نشان می‌دهد. نمونه صدا مهم‌ترین ابزار بازاریابی کار شماست!

 

فرمت (چیدمان) فایل نمونه صدا

شما باید در زمان کم، بیش‌ترین اطلاعات را از توانایی‌های خود به مشتری بدهید. زمان یک نمونه صدا باید چیزی بین ۵۸ تا ۶۲ ثانیه (حدوداً یک دقیقه) باشد. نه بیش‌تر و نه کم‌تر! چرا؟ چون مشتری فقط از شما نمونه کار نخواسته است، بلکه معمولاً از تعدادی از گویندگان درخواست نمونه صدا داشته است.

بیش‌تر از یک دقیقه نمونه صدا، حوصله‌ی مشتری را سر می‌برد و حساب کنید اگر این عدد به سه دقیقه افزایش پیدا کند، برای شنیدن نمونه صدای بیست نفر، مشتری باید یک ساعت زمان بگذارد! و اگر نمونه صدای شما کم‌تر از یک دقیقه باشد، نمی‌تواند تمام ویژگی‌های شما را به مشتری نمایش دهد.

در ابتدای نمونه صدا باید خود را معرفی کنید. زمان شما کم و اطلاعاتی که باید منتقل کنید زیاد است. برای مثال این مشخصات یک گوینده روی کاغذ است:

نام: علی حاجی پور

سن: 29

ساکن: تهران

شروع کار از: ۱۳۸۸

سوابق کاری: گویندگی برای شبکه‌های ۱، ۲، ۳، خبر، سلامت و …

جنس صدا: بم، شیک

معرفی شما به این شکل است:

«علی حاجی پور!»

و تمام! بله تمام. چون شما تنها شصت ثانیه برای معرفی خود فرصت دارید. قدرش را بدانید!

نگویید نمونه صدای من، نگویید نمونه صدای سال ۹۸، یا سلام مخاطبین عزیز این نمونه صدای منه!

اسم، فقط اسمتان را بگویید. تنها چیزی که مشتری نیاز است از شما بداند فقط اسمتان است. اگر سؤالی داشته باشند بعداً از شما خواهند پرسید.

 

بدنه‌ی اصلی نمونه صدا

نمونه صداهای شما در ۵۹ ثانیه‌ی بعدی قرار خواهد گرفت. به این فکر کنید که چه تیپ‌ها، بازی‌ها یا نوع کارهایی را می‌خواهید در نمونه صدای خود داشته باشید.

توجه کنید! نکته‌ی کلیدی ساخت یک نمونه صدای خوب، تقسیم‌بندی زمانی در نمونه صدا است. اگر قسمت اول را هفت ثانیه انتخاب کردید، بقیه‌ی بخش‌ها را هم همان هفت ثانیه قرار دهید. کسی نباشید که یک «زبل خان اینجا، زبل خان اونجا، زبل خان همه‌جا» را بگوید و بعد پنجاه کلمه از یک دکلمه‌ی تأثیرگذار را اجرا کند!

بحث اثرگذاری شد، سعی کنید دنبال عرض‌اندام‌های بی‌مورد نباشید. تقریباً نود درصد جامعه‌ی ایران دیالوگ «اَی خِدا» ی نقی معمولی را با همان کیفیت اوریجنال می‌توانند ادا کنند. پس بی‌خیال تأثیرگذاری‌های بی‌مورد شوید.

ضمناً، دنبال اجراهای دو نفره خودتان با خودتان آن هم با تیپ‌های مختلف نباشید. معمولاً ناموفق است و شما را آماتور نشان می‌دهد!

 

بخش‌های بدنه‌ی اصلی نمونه صدا

بخش اول نمونه صدا حتماً باید صدای عادی و اصلی شما و بدون هیچ تیپی باشد. در ادامه هم می‌توانید هرکدام از موارد زیر را که توانایی اجرای آن را دارید را در نمونه صدا جایگذاری کنید:

  • تیپ‌های مختلف
  • بازی‌های متفاوت
  • زبان‌های خارجی که بلدید (اگر در سطح پیشرفته نیستید… اصلاً این کار را نکنید!)
  • لهجه‌های فارسی‌ای که می‌توانید مسلط صحبت کنید (نه‌فقط تکیه‌کلام‌هایی مثل همان «اَی خِدا» ی کذایی!)

البته حواستان باشد، اگر آقا هستید و تیپ صدای خانم اجرا می‌کنید یا بالعکس، از شما خواهش می‌کنیم این بخش را در نمونه صدا نگذارید، مگر این کار را بسیار طبیعی انجام دهید. در غیر این صورت این بخش از نمونه صدا مایه‌ی شرمساری شما خواهد بود!

روی دکلمه زیاد تکیه نکنید و در نمونه صدای خود فقط از یک دکلمه استفاده کنید چون مشتریان دکلمه بسیار کم هستند (معمولاً شعرا دوست دارند شعر خود را با صدای خود منتشر کنند)

 

استفاده از اجراهای قبلی یا ضبط جدید؟

صداهایی که در نمونه صدا استفاده می‌شوند باید شبیه نمونه‌های حرفه‌ای باشند. می‌توانید از کارهایی که از قبل ضبط کرده‌اید استفاده کرده یا بخش‌هایی را اختصاصی برای نمونه صدا ضبط کنید. هیچ‌وقت سعی نکنید مستقیماً از دیالوگ‌های یک فیلم یا دکلمه اجرا کنید. ضمناً اگر آدم طنازی نیستید، بی‌خیال خوشمزگی شوید!

چهره‌ی مشتری حین شنیدن خوشمزگی یک گوینده‌ی بی‌مزه!چهره‌ی مشتری حین شنیدن خوشمزگی یک گوینده‌ی بی‌مزه!

ضبط، ادیت، تغییر و …

مورد دیگر مباحث کیفیت فایل صوتی و مهندسی صداست. نمونه صدا بیانگر کیفیت فایل تحویلی شماست. سعی کنید فایل شما اشکالاتی مثل نویز، دیستورت شدن یا … را نداشته باشد.

حین ضبط به میکروفون خیلی نزدیک نشوید، مشکلی که تقریباً اکثر افراد در ضبط دارند این است که زمانی که پشت میکروفون قرار می‌گیرند، حس خواننده‌ها به آن‌ها دست می‌دهد و به میکروفون می‌چسبند.

میکروفون، عامل اصلی چاقی!

 

سعی کنید تا جای ممکن با استفاده از پلاگین‌ها و افکت‌های نرم‌افزار صوتتان را بهینه کنید، البته اگر بلدید!

اگر نمی‌دانید این عددها چه هستند و به چه‌کار می‌آیند، بی‌خیال قضیه شوید چراکه فایل خام بسیار بهتر از فایلی است که تغییرات بدی روی آن انجام‌شده

صداهای زمینه می‌توانند کار شما را حرفه‌ای‌تر نشان بدهند اما مواظب باشید که زیاد شلوغش نکنید. نمونه صدای شما باید ساکت باشد. شما قرار است یک گوینده‌ی مستقل باشید. به این معنی که مشتری‌ها می‌خواهند کیفیت ضبط شما را هم متوجه شوند. ترجیح ما این است که از یک آمبینس محیطی استفاده کنید ولی از موسیقی اصلاً و به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید. یادتان باشد تا جای ممکن ساکت. اگر فایل شلوغی داشته باشید مشتری به‌درستی نمی‌تواند به ویژگی‌های صدای شما پی ببرد.

و در آخر نمونه صدای خود را با فرمت .mp3 و با کیفیت ۳۲۰ kbps ذخیره کنید که حجمی حدوداً ۲٫۳ مگابایت که حجم کمی است، دارد که برای ارسال و دریافت بسیار مناسب است و هم‌زمان کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند. فایل خود را فشرده نکنید. این حجم کم نیازی به فشرده شدن ندارد.

 

نمونه صدای گویندگی مان را ساختیم. حالا چه؟

حالا وقت بازاریابی و شناساندن توانایی‌های شما به مشتریان است. نمونه صدایتان را به‌صورت گسترده پخش‌کنید. تلگرام، اینستاگرام، سایت‌های آپلود صوت و … هرکسی که از شما نمونه صدا خواست به‌سرعت یا برای او ارسال کنید یا لینک صفحه‌ی اختصاصی سایت گویندگان خود را به او بدهید تا بی‌دردسر نمونه صدای شما را بشنود.

الآن شما بزرگ‌ترین ابزار بازاریابی کار خود را دارید. پس شروع کنید به تماس با شرکت‌ها، گروه‌های دوبلاژ و هرجایی که فکر می‌کنید صدای شما می‌تواند به کار گرفته شود. اگر هم نیاز به کمک یا مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید خوشحال می‌شویم بتوانیم کمکتان کنیم.

این مطالب را هم حتما بخوانید

چطور در شرایط بحرانی از گویندگی کسب درآمد کنیم؟

اتفاقات چند سال اخیر در جهان و کشور ما باعث شده که اوضاع کسب و [...]

6 دیدگاه

یک روز از زندگی گوینده امریکایی

شاید برای شما جالب باشد بدانید یک روز یک گوینده در خارج از کشور چگونه [...]

گویندگی رایگان، آری یا خیر؟

بسیاری از گویندگانی که در ابتدای کار خود هستند، پیشنهادهای کاری خاصی دریافت می‌کنند. اغلب [...]

2 دیدگاه

گوینده امریکایی به من چه گفت؟

علی حاجی پور از تجربیات صحبت خود با یک گوینده امریکایی می گوید. آن ها [...]

2 دیدگاه

دمو ریل چیست و چگونه آن را بسازیم؟

  متن پیاده شده ی ویدئوی بالا شما یک گوینده‌ی عالی هستید اما تا وقتی [...]

4 دیدگاه

چرا به استودیو خانگی نیاز داریم؟

تقریباً تمام‌کارهای حرفه‌ای گویندگی در استودیوهای حرفه‌ای و باکیفیت بالا ضبط می‌شوند. همیشه بحث آفیش [...]

دستمزد گوینده چه زمانی پرداخت می شود؟

پرداخت دستمزد گوینده در روند کاری هر پروژه یکی از موارد اختلافی گوینده‌ها با کارفرماهاست [...]

2 دیدگاه

آدیشن چیست؟

این مطلب در مورد تست صدای گویندگی (آدیشن) برای گرفتن پروژه‌هاست.اگر منظورتان از جستجوی کلمه [...]

4 دیدگاه برای “دمو ریل چیست و چگونه آن را بسازیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *